×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
false
true
مدیریت در سازمان‌های اطلاعاتی

سیاست‌گذاران برای تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری، نیازمند درک درستی از واقعیت‌های موجود در مورد مسئله هستند، به همین خاطر سازمان‌های اطلاعاتی، با گردآوری، تحلیل و تحویل اطلاعات به سیاست‌گذاران کمک می‌نمایند.

نوع مدیریت در این سازمان‌ها با توجه به ماهیت تخصصی فعالیت‌ آن‌ها، بر مبنای اندیشه و تفکر آینده‌نگر، بر آگاهی از فرصت‌ها و تهدیدهای آتی و چگونگی استفاده از فرصت‌ها و مبارزه با تهدیدها قرار دارد.

سازمان سیا در آمریکا، سازمان موساد در اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی بریتانیا، روسیه، چین و ایران از مهمترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان می‌باشند، که در این بین آمریکا با ۱۸ سازمان اطلاعاتی امنیتی پیشرو می‌باشد، نکته قابل توجه اینکه یکی از سازمان‌های اطلاعاتی فعال در امریکا “اداره اطلاعات و ضد اطلاعات وزارت انرژی” این کشور می‌باشد.

مدیریت در سازمان‌های ضد اطلاعاتی نیز هم‌زمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اهداف این‌گونه سازمان‌ها باید متناسب با اهداف حریف باشد تا عملاً بتوانند وظایف خود را انجام دهند. سازمان‌های ضد اطلاعاتی را می‌توان محصول دانش‌ یا اطلاعات ضد اطلاعاتی و فعالیت اقدامات ضد اطلاعاتی دانست.

الی کوهن” یکی از مشهورترین جاسوسان در تاریخ مدرن جاسوسی است که در سال ۱۹۶۵ دستگیر و اعدام شد، کوهن جاسوس اسرائیل بود او موفق شده بود اعتماد مقامات بلندپایه دولت و ارتش سوریه را به دست آورد، او در دوران فعالیتش در سوریه، در ظاهر از تندروترین مخالفان اسرائیل بود و به عنوان معاون وزیر دفاع در مجلس ملی سوریه با فریادهایش اسرائیل را به بدترین اقدامات متهم می‌کرد، دستور موساد به کوهن این بود که تا می‌توانی علیه اسرائیل بگو و بنویس، تا وانمود کنی دشمن شماره یک اسرائیل هستی!

سبک و سیاق جاسوسی الی کوهن دلیل موجهی است تا به عوامل تندرو در ساختارهای سیاسی کشور ما نیز ظنین شویم. علیرضا اکبری سیاستمدار ایرانی در حوزه امنیتی، دفاعی، خارجی و معاون وزیر دفاع و مشاور شورای عالی امنیت ملی بود که به اتهام جاسوسی دستگیر و در دی ماه سال ۱۴۰۱ اعدام شد، او به استخدام تمام‌عیار سازمان جاسوسی بریتانیا درآمده بود.

شناخت خصوصیات جاسوسان ضروری‌ است، افرادی که با تظاهر و خودنمایی این طرف خط هستند اما خدمتشان برای آن طرف خط می‌باشد.
این‌ها اشخاص اجیر شده‌ای هستند که تحت عناوین غیرواقعی با اقدام مخفیانه یا تظاهرات کاذب، در بعضی پست‌های سازمانی ادارات و نهادها نفوذ کرده‌اند و اطلاعات حیاتی را در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهند یا به طور پنهانی به ایجاد خرابکاری، ترور و حذف نیروهای توانمند و متخصص با برچسب‌های مختلف می‌پردازند، بنابراین افزایش فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی جهان در کشور، ضرورت اقدامات قوی‌تر و جدی‌تر سازمان‌های ضداطلاعاتی را در جهت خنثی‌سازی آن‌ها ایجاب می‌نمایند.

 

به قلم:
دکتر رضا حیدری نژاد
دکتری تخصصی مدیریت، مدرس دانشگاه، مدیر اجرایی شرکتهای تابعه وزارت نفت، گاز و پتروشیمی.
 .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 
پایگاه خبری تحلیلی گیل بان: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اجرای رسالت مطبوعاتی، احترام به مخاطبان و اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد