×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
false
true
گنجاندن پلی فنل ها در رژیم غذایی راهکاری مناسب برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ بیماری علاج­ناپذیر آلزایمر اولین بار توسط روان­پزشک آلمانی به نام آلویز آلزایمر در سال 1906 میلادی معرفی شد. بیماری آلزایمر نابه­سامانی پیشرونده و برگشت ناپذیر مغزی است که بر کارکرد شناختی، شخصیت، محتوای اندیشه، ادراک و رفتار تأثیر می­گذارد. این اختلال عملکرد مغزی به تدریج حافظه و توانایی­های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تأثیر قرار می­دهد.

آلزایمر پنجمین علت مرگ در جهان و شایع­ترین علت دمانس (زوال عقل) است که بیش از 44 میلیون نفر را در سرتاسر جهان درگیر کرده است و تخمین زده می­شود که تا سال 2050 میلادی و رسیدن جمعیت بالای 60 سال جهان به 2 میلیارد نفر، این آمار به بیش از 131 میلیون نفر برسد. 10 درصد از افراد بالای 65 سال، 19 درصد از افراد بین 75 تا 84 سال و 30 تا 35 درصد از افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا هستند. بین 2 تا 10 درصد از تمامی موارد دمانس قبل از سن 65 سالگی اتفاق می­افتد و با هر پنج سال افزایش سن پس از 65 سالگی شیوع آن دو برابر می­شود.

این بیماری تقریباً علت 60 درصد خردزدودگی­ها در دوران سالمندی به شمار می­آید. زنان بیشتر از مردان به بیماری آلزایمر مبتلا می­شوند. بر اساس آمار در بین افراد بالای 71 سال، 16 درصد از زنان و 11 درصد از مردان به آلزایمر مبتلا هستند. مطالعات نشان داده است از شروع تغییرات پاتولوژیک در مغز تا مشخص شدن علائم بالینی حدود 20 سال طول می­کشد. در این بین، بیماران سه فاز را طی می­کنند؛ آلزایمر پره­کلینیکال، آسیب خفیف مغزی و دمانس ناشی از بیماری آلزایمر که در فاز آخر به سه مرحله خفیف، متوسط و شدید تقسیم می­شود.

در ایران بیش از 1 میلیون نفر به آلزایمر مبتلا هستند. این بیماری بسته به سال­های مختلف سومین تا پنجمین علت مرگ و میر در کشورمان به شمار می­رود. از دست رفتن وسیع نورون­ها، کلاف­های نوروفیبریلاری و پلاک­های پیری در مغز از جمله علائم مشخصه آلزایمر هستند که هم در آلزایمر با شروع زودرس (فامیلی) و هم در آلزایمر با شروع دیررس (اسپورادیک) دیده می­شوند.

کلاف­های نوروفیبریلاری از پروتئین­های تائو هایپرفسفریله تشکیل شده­اند درحالی که عمده­ترین بخش تشکیل دهنده پلاک­های پیری، آمیلوئید بتا است که یک پپتید 40 تا 43 اسید آمینه­ای است که از عملکرد بتا و گاما سکرتاز برروی پپتید پیش­ساز آمیلوئید به وجود می­آید.

عمده­ترین رویدادهای سلولی و مولکولی در آلزایمر که موجب تحلیل عصبی می­شوند، شامل استرس اکسیداتیو، رسوب پروتئین­های تجمع یافته، القای آپوپتوز، التهاب عصبی و تغییر در اتوفاژی می­باشند.

پلی­فنول­ها به دلیل توانایی­شان در تعدیل این رویدادهای سلولی به عنوان ترکیبات محافظت کننده نورونی مورد توجه قرارگرفته­اند. بسیاری از پزشکان در حال کشف راهکارهای جدید مقابله با بیماری آلزایمر از جمله رژیم غذایی مناسب به همراه تمرینات ذهنی و جسمی می­باشند.

در طول دهه­های اخیر، جایگاه جهانی تغذیه و نقش غیرقابل انکار آن در حفظ سلامت، درمان و پیشگیری از بیماری­ها و نیز افزایش کیفیت زندگی بشر، برجسته­تر شده است. گنجاندن گیاهان دارای پلی­فنل در رژیم غذایی روزانه که از قابلیت کمک به روند بهبود توانایی­های شناختی، پیشگیری و درمان اختلالات حافظه و آلزایمر برخوردارند، راهکار مناسبی در جهت کاهش اثرات سوء این بیماری هولناک خواهد بود.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد