×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 10 اردیبهشت - 1403
false
true
خزانه گیری در ۱۱ هزار هکتار از شالیزاهای گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ صالح محمدی فصل بهار را مصادف با کار و تلاش کشاورزان در عرصه های زراعی دانست و اظهار کرد: زراعت اصلی استان گیلان برنج است و نیاز آبی این زراعت بالاست و لذا باید برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشیم.

وی از انجام شخم اولیه در بیش از ۱۱۶ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان خبر داد و تصریح کرد: همچنین در ۱۱ هزار هکتار از اراضی خزانه گیری انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در شالیزارهای مناطق شرق و غرب استان که از منابع آب محلی و سنتی همچون رودخانه ها و چاه‌ها و آب‌بندان‌ها و بارش‌ها استفاده می‌کنند، شاهد نشاء پراکنده هستیم.

محمدی، با اشاره به شرایط اقلیمی حاکم بر کشور و استان، ذخیره آبی سد سفیدرود را نامطلوب دانست و یادآور شد: در حال حاضر شاهد ذخیره ۵۵۰ میلیون مترمکعبی هستیم که مانند سال گذشته است و لذا اراضی تحت شبکه آبیاری سد باید به نکات فنی توجه کنند.

وی از تدوین تقویم زراعی با هماهنگی دستگاه‌های متولی و ابلاغ آن به فرمانداری‌ها خبر داد و گفت: کلیه فعالیت‌های کشاورزی شامل شخم و خاک ورزی و احداث خزانه و گل خرابی و نشاء و… باید منطبق با تقویم زراعی باشد لذا کشاورزان در داخل شبکه سد که دسترسی به آب بندان و چاه و رودخانه و پمپاژ و بارش دارند، شخم اولیه را انجام دهند و از زدن شخم های عمیق پرهیز کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه رهاسازی آب سد از نیمه دوم اردیبهشت ماه اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: احداث خزانه تا قبل از رهاسازی انجام شود.

وی همچنین از کشاورزان خواست برای لایروبی انهار درجه سه و چهار و پاکسازی مسیر عبور آب از علف‌های هرز و رسوبات اقدام کنند و افزود: این پاکسازی موجب حرکت سریع آب پس از رهاسازی سد می‌شود.

محمدی همچنین بر استفاده از نشاءهای بانک نشاء تاکید و تصریح کرد: خلوص بانک نشاء ۹۸ درصد و گواهی شده بوده و لذا در مقاوم تنش و آفات و بیماری‌ها مقاوم است؛ استفاده از کودهای پتاسه و فسفانه نیز برای یک زراعت خوب لازم است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد