×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 29 اسفند - 1402
false
true
افزایش تولید محصولات کشاورزی با مصرف جلبک ها

رضا خسروی دانش در گفت و گو با «گیل بان»، با اشاره به اهمیت کاربرد جلبک های دریایی به عنوان کود در پرورش محصولات مختلف کشاورزی تصریح کرد: جلبک ها آثار مثبت فراوانی بر افزایش عملکرد کمی و کیفی انواع محصولات زراعی و باغی، ارتقای سلامت بشر و حفظ محیط زیست دارند.
وی با بیان اینکه یکی از متداولترین شیوه های افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی، کاربرد انواع کودهاست، گفت: از اواسط قرن بیستم میلادی، کاربرد کودهای شیمیایی تحولی چشمگیر در عملکرد محصولات کشاورزی ایجاد کرد. از یک سو افزایش تولید کودهای شیمیایی و از سوی دیگر قیمت پایین فروش، منجر به ترویج و توسعه مصرف آنها به ویژه در کشورهای در حال توسعه شد.
عضو هیأت مدیره پژوهشکده تحقیقات گیاهان راهبردی گیلان افزود: هم اکنون کوددهی شیمیایی به عنوان یکی از موثرترین شیوه های بهزراعی برای دستیابی به حداکثر تولید در واحد سطح مورد استفاده قرار می گیرد و کشاورزان به طور مستمر در تلاشند تا با رفع کمبود عناصر غذایی خاک و استفاده از مدیریت صحیح نهاده ها، تولید محصول را تا حد ممکن افزایش دهند.
خسروی دانش اظهار کرد: روند رو به رشد افزایش قیمت کودهای شیمیایی طی سال های اخیر و توجه ویژه به مسایل زیست محیطی مرتبط با مصرف غیر اصولی این کودها، تفکر جایگزینی یا تلفیق کودهای شیمیایی با کودهای آلی و همچنین شیوه های زیستی برای تقویت رشد محصولات زراعی و باغی را قوت بخشیده است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین منابع قابل استفاده برای ساخت انواع کودهای جایگزین، جلبک های دریایی هستند، افزود: استفاده از جلبک های دریایی به عنوان کود به قرن نوزدهم میلادی بر می گردد که برای اولین بار جلبک های قهوه ای توسط ساحل نشینان به منظور افزایش عملکرد محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گرفتند.
خسروی دانش تصریح کرد: جلبک ها از یک سو به علت دارا بودن میزان بالای فیبر نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت آن داشته و از سوی دیگر به دلیل برخورداری از مواد معدنی و عناصر کمیاب غذایی اهمیت ویژه ای در حاصلخیزی آن دارند.
وی با اشاره به اینکه جلبک های دریایی چند سلولی شامل سه گروه عمده جلبک های قهوه ای، سبز و قرمز می باشند، تصریح کرد: جلبک ها غنی از مواد معدنی، اکسین ها، سیتوکینین ها، جیبرلین ها، بتائین ها، پلی آمین ها، اسیدهای آلی، الیگوساکاریدها، آنتی اکسیدان های ناپایدار همانند آسکوربات و گلوتاتیون، اسیدهای آمینه، کارتنوئیدها، پلی فنل ها و پروتئین ها هستند.
خسروی دانش ادامه داد: جلبک های دریایی دارای فعالیت ضد میکروبی در برابر باکتری ها، مخمرها و کپک ها بوده، و از زمان پی بردن به چنین خواص کارآمدی در جلبک ها، استفاده از آنها در کشاورزی و آبزی پروری ارگانیک افزایش یافته است.
خسروی دانش با اشاره به نتایج پژوهش های علمی صورت گرفته در مورد کاربرد کودهای جلبکی گفت: این مطلب به درستی روشن شده است که تیمار محصولات زراعی و باغی به وسیله عصاره جلبک های دریایی می تواند منجر به ارتقاء جوانه زنی و استقرار گیاهچه شده و رشد ریشه ها را در گیاه افزایش دهد.
وی افزود: محلول پاشی برگی و همین طور کاربرد خاکی عصاره جلبک های دریایی منجر به افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی درون زا، افزایش جذب عناصر غذایی، بهبود مقاومت به آفات و بیماری ها، و همچنین ارتقای مقاومت نسبت به تنش ها در بسیاری از گیاهان می شود.
خسروی دانش در پایان ضمن اشاره به وجود منابع عظیم جلبکی در شمال و جنوب ایران اظهار کرد: با توجه به اهمیت کشاورزی پایدار و روند رو به رشد مصرف محصولات ارگانیک ضرورت توجه به این منابع بیش از پیش اهمیت دارد.
انتهای پیام/

false
true
true
true
  1. احمدی

    جناب آقای خسروی ، حرف به جای شما در خصوص استفاده از چنین کودهای بیولوژیکی حرف دل تموم دانش آموختگان گیلانه .
    اما جناب دکتر راس کشاورزی گیلان و مدیران استان باید آدمهای با سوادی باشند که در این راه قدم بردارند به نظر شما با مدیران درجه سه کنونی گیلان در زمینه کشاورزی و استانداری آیا چنین کار مهمی امکان پذیره ؟!
    کسانی که اکنون برای کشاورزی و گیلان تصمیمی میگیرند کسانی هستند با فکری بسته که فقط به فکر میز ومدیریت خود هستند نه تفکر و اندیشه ای برای امروز وحتی نه برای فردای ارتقای کشاورزی گیلان دارند .
    بزرگترین آفت کشاورزی حضور مدیران سطح پایین در گیلانه که نه بر اساس علم و لیاقت بلکه فقط براساس رانت و حزبی در پست های خود ابقا و جابجا میشوند با حضور چنین مدیران در گیلان کشاورز تا سالهای سال بدبخت ترین فرد جامعه خواهد بود مگر اینکه انقلابی در عزل مدیران بی سواد و ناکارآمد رخ دهد که با حضور بعضی افراد تا وقتی زنده اند چنین چیزی امکان پذیر نیست چراکه دستشان با رانت خواران و سواستفاده گران در یک کاسه است .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد