×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 29 اسفند - 1402
false
true
برای احقاق حق چایکاران مقتدرانه ورود خواهم کرد

به گزارش «گیل بان»، صبح امروز ”جلسه شورای کشاورزی شهرستان لاهیجان“، به ریاست مهندس جانبازی فرماندار این شهرستان و با حضور علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و دکتر ذبیح نیکفر نماینده شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

فرماندار لاهیجان در این جلسه با اشاره به برگزاری نشست کارگروه آب زراعی و شورای حفاظت منابع آب لاهیجان در هفته گذشته بنا بر حساسیت موجود در حوزه مدیریت تنش آبی، تصریح کرد: شهرستان لاهیجان یکی از قطب های کشاورزی در سطح استان گیلان محسوب می شود.

 

 

مهندس امیر جانبازی با اشاره به اینکه بیش از 36 هزار هکتار از اراضی شهرستان تحت کشت انواع محصولات زراعی و باغی قرار دارد، خاطرنشان کرد: با احتساب فعالیت های مختلف در حوزه کشاورزی، اعم از پرورش دام، طیور، شیلات و زنبورداری، و در مجموع با اراضی در نظر گرفته شده در حاشیه جنگل که بیش از 8 هزار هکتار است، حدود 63 درصد از اراضی شهرستان را تحت کشت محصولات کشاورزی داریم.

وی موقعیت ویژه شهرستان از نظر کشاورزی در استان را نیازمند برنامه ریزی های خاص در این حوزه دانست و خطاب به مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان افزود: برای هر اقدامی که در نظر داریم به مرحله اجرا برسانیم باید برنامه های مشخص و زمانبندی شده ارائه دهیم.

فرماندار لاهیجان با اشاره به لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی شهرستان، گفت: رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) به درستی و با روشن بینی کامل همواره بر اصل اقتصاد مقاومتی تأکید می فرمایند.

 

 

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنی استفاده از امکانات موجود برای مقابله با تهدیدات است. و این تهدیدات همیشه بیرونی نیستند بلکه تهدیدات داخلی از قبیل کمبود آب نیز باید در بحث اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شوند.

مهندس جانبازی با بیان این مطلب که باید در مسیر افزایش امکانات موجود از جمله ارتقاء سطح مکانیزاسیون اراضی شهرستان تلاش بیشتری به خرج دهیم، یادآور شد: رئیس جمهور محترم نیز همسو با رهبر معظم انقلاب، پیگیر مباحث تولید و اشتغال از طریق هدایت سرمایه گذاری ها به سوی عرصه تولید و افزایش اشتغال هستند.

وی با تأکید بر اینکه لازم است از تمامی امکانات موجود برای افزایش تولید در واحد سطح بهره گرفته شود، خاطرنشان کرد: افزایش میزان محصول برنج در هکتار مستلزم مدیریت صحیح زراعی و همچنین کشت راتون است. و باید بر روی استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و حتی اجرای 3 تا 4 کشت مختلف در طی یک سال برنامه ریزی شود.

 

 

جانبازی با تقدیر از اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان لاهیجان، عملکرد این نهاد را تاکنون خوب ارزیابی نمود و افزود: امسال بیش از 3 هزار هکتار از اراضی لاهیجان تحت اجرای طرح تجهیز و نوسازی قرار دارد که این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به پیشنهاد خوب مدیریت جهاد کشاورزی لاهیجان در خصوص جلو انداختن زمان تقسیم اراضی شهرستان بین کشاورزان، تصریح کرد: با این کار می توان از رواناب ها و آب باران بهره برداری مناسبی جهت اجرای سریعتر عملیات تجهیز و نوسازی بعمل آورد، تا در صورت احتمال وقوع تنش آبی، مشکلی گریبانگیر کشاورزان نگردد.

 

 

فرماندار لاهیجان موضوع شخم اول اراضی شالیزاری شهرستان را امری ضروری دانست و افزود: خوشبختانه با تلاش مستمر اداره ترویج جهاد کشاورزی، اجرای آموزش های چهره به چهره و ترغیب کشاورزان، شاهد روند رو به رشد اجرای شخم اول و رسیدن آن به حد متوسط استانی هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش تولید منوط به افزایش سطح مکانیزاسیون در شهرستان است، تصریح کرد: استان گیلان و به ویژه شهرستان لاهیجان از وضعیت خوبی در حوزه توسعه مکانیزاسیون برخوردار است و باید در این بخش از متوسط استانی پیشی بگیریم.

جانبازی پرورش نشاء برنج در واحدهای بانک نشاء را در پیشبرد اهداف جهاد کشاورزی شهرستان بسیار موثر دانست و افزود: با انجام این کار کنترل بهتری صورت گرفته، در مقابل تهدیدات و تنش ها مقاومت پذیری بیشتری رخ داده، و مدیریت مطلوب تری بر زراعت برنج حاصل خواهد گرفت.

 

 

وی با تأکید مجدد بر اینکه امسال باید سطح مکانیزه را در شهرستان افزایش دهیم خطاب به مدیریت جهاد کشاورزی لاهیجان، گفت: با بهره گیری از حداکثر توان سعی شود در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت از امکانات مکانیزه استفاده شود. و برای افزایش محصول در واحد سطح، توسعه مکانیزاسیون، پرورش راتون و محصولات دیگر را در اولویت کار قرار دهید.

فرماندار لاهیجان با بیان اینکه باید برای همه محصولات کشاورزی برنامه زمانبندی شده ارائه شود، افزود: این امر در خصوص محصول برنج از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا که بیش از 10 درصد سطح زیر کشت این محصول در لاهیجان قرار داشته و افزایش تولید آن نقش بسزایی در رونق اقتصاد شهرستان و استان خواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم مدیریت و حفاظت از منابع آبی شهرستان گفت: اقداماتی از قبیل بازسازی و بهسازی استخرها و دریچه ها، جلوگیری از هدر رفت آب، بتنی کردن انهار و … به شکلی جدی دنبال شود.

جانبازی با تأکید بر جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی در سطح شهرستان خاطرنشان کرد: برای کشاورزان دوره های آموزشی مختلف برگزار شود و در خصوص موارد فنی و تخصصی مدیریت پسماند کشاورزی و خانگی روستائیان برنامه ریزی هایی صورت گیرد.

 

 

وی تصریح کرد: جزو معدود شهرستان های چایخیزی هستیم که مطالبات چایکاران در آن خیلی عقب افتاده است، و این امر هیچ معنی و توجیهی ندارد. لذا باید از کارخانجاتی که تاکنون کوتاهی کردند در این مورد پیگیری شود و هر جا نیاز به ورود فرماندار لاهیجان به عنوان رئیس شورای تأمین شهرستان است، خود قویاً و مقتدرانه برای احقاق حق چایکاران ورود خواهم کرد.

جانبازی با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی به ویژه برنج باید با جدیت بیشتری دنبال شود، یادآور شد: لازم است از همه ظرفیت ها از جمله نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، و مدیران کل استانی در بخش های مختلف در مسیر توسعه شهرستان استفاده شود.
وی در ادامه تصریح کرد: تلاش می کنیم بیشترین اعتبارات در حوزه کشاورزی را برای شهرستان لاهیجان به ارمغان آوریم.
جانبازی با اشاره به کارگروه رفع موانع تولید فرمانداری لاهیجان گفت: برای رفع موانع تولید تمام توان خود را اختصاص می دهیم، و در جهت معرفی ظرفیت های قابل سرمایه گذاری شهرستان با همه قدرت تلاش خواهیم کرد.

وی به مذاکرات چند روز گذشته خود با سفیر ایران در ارمنستان اشاره کرد و افزود: با هماهنگی استان در حال برقراری ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه در خصوص ظرفیت های کشاورزی، گردشگری و اقتصادی لاهیجان هستیم.

جانبازی در پایان گفت: انشاءالله با همدلی، هم یاری و هم افزایی که در شهرستان ایجاد خواهیم کرد، بخش کشاورزی لاهیجان را توسعه یافته تر از آنچه هست، خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

false
true
true
true
  1. صداقت

    صنعت چای تا ده سال آینده نابود خواهد شد چراکه متولی این کار که سازمان چای بوده در طول سالیان اخیر با بی درایتی مسئولینش بزرگترین خیانت رو به گیلان کردن .

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد