true
“سکان مدیریت” همواره از منظر فردی، سازمانی، اجتماعی و اقتصادی برای افراد زیادی دارای جذابیت است، اما هر چند اندک، هستند افرادی که به علت احساس “وظیفه و تعهد” به این حوزه نگاه میکنند.
شاید بیاغراق نباشد که یکی از مهمترین آسیبهای مدیریت را سبک نوظهور مدیریت ویترینی بدانیم، این نوع مدیریت بجای تمرکز بر عملکرد واقعی و انجام امور زیرساختی، صرفا به نمایش کارهای زود بازده و تزئین ویترین عملکردها مشغول میشوند در حالیکه در درون سازمان یا جامعه، ذینفعان اثرى از بهبود مشاهده نمیکنند.
این مدیران بیشتر از آنکه منافع برای سازمان و جامعه خود ایجاد نمایند، سرمایهها و منابع را به حراج میگذارند و علیرغم آنکه عملکرد انها منجر به بیاعتباری سازمان و جامعه میشود، ولی به راحتی مسئولیتشان را با هزاران ادعا ترک کرده و هیچ زمان پاسخگوی عملکرد خود نیز نیستند.
از نشانههای عملکرد مدیران ویترینی میتوان به ارائه گزارش غلط و آمارهای ساختگی، جلسات و دیدارهای بینتیجه، مصاحبههای مطبوعاتى بیفایده، رفتارهای بدون پشتوانه، وعدههای بلندمدت، هزینههاى غیرقانونی و بستن تفاهم نامههاى متعدد اشاره کرد.
مدیریت ویترینی، آفت سازمان و جامعه میباشد، متاسفانه سازمانهای دولتی علاوه براینکه با انتخاب مدیران ویترینی منابع سازمان و کشور را ضایع و اعتماد عمومی را تخریب می کنند، بلکه با الگوگیری مدیران جوان، فرهنگ سازمانی و جامعه را نیز فاسد میکنند.
نکته: برای مقابله با پدیده “مدیریت ویترینی” اقداماتی از قبیل فرهنگ سازمانی تحولگرا، نیروی انسانی دانش محور، عدالت سازمانی، حضور سازمانهای نظارتی و مدیریت منابع میتواند در مدیریت و کنترل این پدیده موثر واقع گردد.
به قلم:
دکتر رضا حیدری نژاد
دکتری تخصصی مدیریت، مدرس دانشگاه، مدیر اجرایی شرکتهای تابعه وزارت نفت، گاز و پتروشیمی.
.
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
و
پایگاه خبری تحلیلی گیل بان: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اجرای رسالت مطبوعاتی، احترام به مخاطبان و اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.
false
true
true
true