×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 9 اردیبهشت - 1403
false
true
رهاسازی ۱۲۰ میلیون بچه ماهی خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ با بیان اینکه بازسازی ذخایر دریای خزر یکی از مهمترین اهداف سازمان شیلات در رهاسازی بچه ماهی است، اظهار کرد: بازسازی ذخایر در واقع تلاش برای ادامه روند برداشت اصولی از ذخایر و ارتزاق جامعه بهره‌بردار همچنین اشتغال زایی به ویژه برای جوامع محلی است.

رسولی با بیان اینکه بازسازی ذخایر مشارکت انسان با محیط زیست آبزیان است و تلاش برای این است تا اثرات تخریب‌ها بر محیط و آلوده‌ سازی مصب و مجاری رودخانه‌ها را مرهم باشیم، تصریح کرد: در واقع بازسازی و رهاسازی موثر بچه ماهی، رمز استمرار صیادی در سواحل است.

وی با بیان این مرکز اولین مرکز تکثیر و پرورش ماهیان در ایران و یکی از بزرگترین، مدرن‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز بازسازی در ایران و در حوزه شمال کشور است، افزود: این مرکز در زمینی به مساحت ۱۱۵ هکتار و با ظرفیت اسمی ۳.۵ میلیون عدد انواع بچه ماهیان خاویاری شامل فیل ماهی، تاسماهی ایرانی (قره برون)، تاس ماهی روسی (چالباش)، اوزون برون و ماهی شیپ به منظور احیاء نسل و حفظ ذخایر ماهیان دریای خزر در سال ۱۳۵۰ و در جنوب شرقی شهرستان رشت در جوار سد سنگر تاسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رسولی تصریح کرد: این مرکز از ابتدای فعالیت تاکنون طی پنج دهه افزون بر ۱۲۰ میلیون قطعه از انواع ماهیان خاویاری تولید و در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر از جمله سفیدرود که زیستگاه اصلی و محل مهاجرت این ماهیان است رهاسازی کرده که این امر نقش بسیار مهمی را در احیاء نسل و حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر داشته است.

وی با بیان اینکه مولد ماهیان خاویاری از صیدگاه‌های شرق، غرب و مرکز استان صید و در اختیار این مرکز قرار می‌گیرند، تاکید کرد: با توجه به اقلیم منطقه، فصل تکثیر ماهیان خاویاری از اسفند ماه آغاز می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه معمولا لاروهایی که در استخرهای خاکی پرورش یافته‌اند پس از ۵۰ روز به وزن پایه رهاسازی تا سه گرم می‌رسند، گفت: در حال حاضر بیشترین گونه ماهیان خاویاری صید شده قره برون هستند و بعد اوزون برون و انواع دیگر در رتبه های بعد قرار دارند.

رئیس مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر علاوه بر تولید بچه ماهیان، برای بازسازی ذخایر بخش مولدسازی نیز فعالیت داریم، افزود: هدف این مرکز علاوه بر بازسازی ذخایر، تولید بچه ماهی برای توسعه صنعت خاویاری کشور است.

رسولی تصریح کرد: با هدف تکثیر و تولید گونه‌های جدید و غیربومی و با هماهنگی‌های به عمل آمده طی سالیان گذشته بچه ماهی دو گونه تاس ماهی سیبری و استرلیاد از مجارستان وارد کشور شد که پس از انجام مراحل آداپتاسیون با شرایط محیطی جدید نسبت به پرورش آن اقدام و طی سال‌های بعد و با هدف توسعه صنعت آبزی پروری و ضرورت پرورش گونه‌های مقاوم خاویاری در آب شیرین برنامه تکثیر این گونه ها در برنامه کاری مرکز قرار گرفت.

رئیس مرکز تکثیر و بازسازی ژنتیکی ذخایر آبزیان شهید بهشتی تصریح کرد: اولین گروه از این ماهیان در سال ۸۹ تکثیر و بچه ماهی حاصل از آن تحویل متقاضیان بخش خصوصی قرار گرفت که این برنامه در حال حاضر نیز ادامه دارد.

خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد