×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
false
true
مدیریت و رفتار سیاسی در سازمان‌ها

سیاسی بودن، با واژگانی چون سیاسی کاری، سیاست زدگی و سیاست بازی متفاوت است!
اما سیاسی بودن افراد بر مبنای سبک زندگی و ایدئولوژی، برای مشخص کردن نوع نگرش فردی، گروهی و اجتماعی، فرصتی مهم و لازم است.

سیاست و رفتار سیاسی، فقط به سیاستمداران اختصاص ندارد، بلکه اکثر افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها متشکل از رفتارهای سیاسی هستند.

استیفن رابینز می‌گوید: روی کاغذ و به شکل تئوریک می‌توان یک سازمان را بدون رفتار سیاسی تصویر کرد، اما در عمل چنین امری ممکن نیست!
رد پای رفتار سیاسی را حتی در یک تیم سه نفره می‌توان درک کرد.

امروزه رفتارهای سیاسی در سازمان‌ جزء جدایی ناپذیر رفتار افراد و گروه‌ها می‌باشد از این رو امکان حذف چنین رفتارهایی وجود ندارد، اما مدیران عالی بر میزان شیوع و تاثیر آن‌ها در سازمان مدیریت و کنترل دارند.

بازی‌های سیاسی، تاکتیک‌های سیاسی و بازی‌های قدرت از عمده‌ترین رفتارهای سیاسی در یک سازمان است.

رسمیت و مشروعیت مدیریت رفتار سیاسی توسط کارکنان و ذی‌نفعان از جنبه‌های مهم و تأثیرگذار سازمان است. مدیریت مطلوب رفتارهای سیاسی می‌تواند سازمان را از خطرات احتمالی محافظت کند، اما مدیریت نامطلوب آن می‌تواند سازمان را دچار مشکلات مدنی و حتی کیفری نماید.

 

به قلم:

دکتر رضا حیدری نژاد

دکتری تخصصی مدیریت، مدرس دانشگاه، مدیر اجرایی شرکتهای تابعه وزارت نفت، گاز و پتروشیمی.

 

 

 

 

 

 

 

 

پایگاه خبری تحلیلی گیل بان: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اجرای رسالت مطبوعاتی، احترام به مخاطبان و اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد