×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 13 اردیبهشت - 1403
false
true
کیفیت برنج داخلی از واسطه‌ها رنج می‌برد

به گزارش «گیل بان» محمود خانزاده گفت: وضعیت فعلی بازار برنج مطلوب است اما پس از برداشت کامل برنج ممکن است، قیمت این محصول همچون سالهای گذشته دستخوش تغییرات شود.

وی افزود: گیلان از تولیدکنندگان برنج‌های باکیفیت و خوش‌پخت است و رقم هاشمی این محصول در کشور از مشتریان بسیاری برخوردار است.

خانزاده با اشاره به اینکه تولید برنج در استان با زحمت فراوان شالیکاران انجام می شود و همه تلاش ما این است که کشاورزان برای فروش محصولشان دغدغه کمتری داشته باشند، ادامه داد: خرید برنج به صورت توافقی در 16 مرکز استان در حال انجام است.

وی مخلوط کردن برنج های بومی باکیفیت با ارقام پرمحصول که کیفیت کمتری دارند را یکی از آسیب هایی عنوان کرد که توسط دلالان به برنج داخلی گیلان وارد می‌شود.

خانزاده، ادامه داد: 250 بازرس این سازمان و اتاق اصناف گیلان، بطور مستمر بازار برنج و کارخانه های شالیکوبی را رصد می‌کنند اما این تعداد بازرس جوابگوی 2 هزار و 500 واحد خرده فروشی برنج، هزار و 425 شالیکوبی و بازارهای محلی برنج گیلان نیست و خود مردم باید ناظران واقعی بازار باشند و تخلفات را گزارش کنند.

وی تصریح کرد: واردات برنج تا آذرماه ممنوع است اما واردات برنج از مبادی غیر رسمی و بطور غیرقانونی از جنوب و جنوب شرق کشور وارد می‌شود و بر بازار برنج داخلی تاثیر بدی می‌گذارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود:اختلاط برنج داخلی با کیفیت گیلان با ارقام پرمحصول موجب شده است که بسیاری از مردم برای خرید برنج واقعی هاشمی به کشاورزان یا کارخانه های شالیکوبی به صورت مستقیم مراجعه کنند. اگر سودجویان همچنان به این اختلاط ها ادامه دهند، ضربه جدی به ذائقه مردم نسبت به مصرف برنج هاشمی رخ خواهد داد.

وی گفت: با گشت مشترکی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی تشکیل شده است،جلوی این متخلفین را می گیریم.

به گزارش ایسنا،چند سالی است که دولت قدم‌هایی برای حمایت از تولید برنج داخلی برداشته و با ممنوع کردن واردات برنج از مرداد ماه، آغاز برداشت محصول برنج، تا آذر هر سال، تلاش می‌کند رونقی به بازار برنج بومی بدهد.

از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی گیلان از پارسال چاره دیگری اندیشیده و تلاش دارد با خرید توافقی ، اندکی بازار برنج را داغ تر و دست های شالیکاران را پُر تر کند.

اگر چه بر اساس اعلام این سازمان، شالیکاران، پارسال از این برنامه حمایتی استقبال چندانی نکردند و فقط 14 تن برنج به نرخ توافقی از شالیکاران خریداری شد.

به گفته کارشناسان کشاورزی گیلان چون قیمت های بازار بالاتر از نرخ توافقی است شالیکاران ترجیح می دهند برنج شان را به قیمت بازار که بیشتر از نرخ توافقی است، بفروشند و این خبر خوبی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد