×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 7 اردیبهشت - 1403
false
true
پسماند و احیای تالاب انزلی چشم به راه تدابیر هیات دولت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ رضا زمانی با اشاره به اینکه مهمترین چالش های زیست محیطی گیلان  پسماند، احیای تالاب انزلی و فاضلاب های خانگی، شهری، روستایی، صنعتی، بهداشتی  و … است، اظهار کرد: پسماند موضوع اول گیلان است که روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تن زباله در استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه یکی از مناطق بحرانی در خصوص مدیریت پسماند در استان سایت مرکز دفن سراوان است که روزانه ۱۰۰۰ تن زباله وارد محل دفن زباله سراوان می شود، خاطرنشان کرد: شیرابه های سراوان و همچنین فاضلابهای خانگی شهر رشت از طریق دو رودخانه زرجوب و گوهرود در نهایت وارد تالاب انزلی شده و با کاهش کیفیت آب تالاب به همراه رسوبات وارده به تالاب یکی از عوامل اصلی تهدید و مرگ تالاب انزلی محسوب می شوند.

زمانی ادامه داد: کل شیرایه های سراوان و فاضلاب خانگی و شهری از رشت به تالاب انزلی می رود و ممکن است زندگی پرندگان و ماهیان و انسان ها را مورد تهدید قرار دهد.

اهمیت تالاب انزلی از دریاچه ارومیه بیشتر است

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان احیای تالاب انزلی را از مهمترین مطالبات محیط زیستی  گیلان دانست و ادامه داد: نه تنها نباید اجازه دهیم که تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود بلکه باید بدانیم که اهمیت تالاب انزلی از دریاچه ارومیه بیشتر است زیرا تالاب انزلی یکی از تالاب های مهم بین المللی کشور است و معیشت بیش از یک میلیون نفر از ساکنان حاشیه تالاب به تالاب انزلی وابسته است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکلات تالاب انزلی  ابتدا کاهش تراز آب دریای خزر، ورود فاضلابها و ورود رسوبات به این اکوسیستم ارزشمند است.

ورود سالانه ۶۰۰ هزار تن رسوبات به تالاب انزلی

زمانی تصریح کرد: سالانه  ۶۰۰ هزار تن رسوبات وارد تالاب انزلی می شود و همچنین وجود گونه های گیاهی مهاجم از جمله سنبل آبی تالاب انزلی را رنج می دهد.

وی ادامه داد: مدیریت تالاب انزلی برنامه چند وجهی است که نیاز به برنامه های بلند مدت دارد و به جای زوم شدن صرفا با پرداختن به بحث رسوبات و فاضلابها حل مشکل آن امکان پذیر نیست و باید برنامه های کوتاه مدت و میان مدت با تامین اعتبارات ملی برای آن دیده شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد