×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
false
true
رشد۱۰ درصدی شخم زمستانه در گیلان/بیمه کشاورزی جدی گرفته شود

به گزارش «گیل بان»، حبیب جهانساز با اشاره به میزان شخم زمستانه در شالیزارهای استان گیلان، اظهار کرد: تا به امروز ۷۳ درصد از اراضی شالیزاری گیلان معاول ۱۷۰ هزار هکتار آن با استفاده از نزولات آسمانی توسط کشاورزان شخم زده شده است.

وی با بیان اینکه در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی هستیم، افزود: کشاورزان در روزهای باقیمانده نیز باید از این فرصت در جهت انجام شخم زمین های شالیزاری خود استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در ادامه مهم ترین موضوعی که در حال حاضر باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد را تهیه بذر مناسب برای زمین های خود دانست و گفت: بذر برنج گیاهی است که بین سه تا چهار درصد درگردشی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که اگر کشاورز بخواهد هر ساله از بذر خود استفاده کند در طی مدت سه تا چهار سال شاهد حداقل ۲۵ درصد ناخالصی در سطح مزارع خود خواهد بود.

جهانساز ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از بذرهای اصلاح شده توسط کشاورزان،تصریح کرد: کشاورزان می توانند از بذرهای اصلاح شده ای که در حال توزیع است استفاده کنند زیرا این بذرها از پاکی لازم برخوردار بوده و سبب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی عملکرد و همچنین کیفیت محصول می شود.

وی در ادامه با تأکید بر لایروبی انهار توسط کشاوزران با توجه به وضعیت آب، افزود: این اقدامات باید تسریع شده و کشاورزان از فرصت باقیمانده برای اجرای شخم زمستانه نهایت استفاده انجام دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره اینکه به تأمین نهاده و همچنین کود از دیگر مواردی است که کشاورزان باید به آن توجه کنند، ادامه داد: یکی از مهم ترین تأکیدات جهاد کشاورزی استفاده از کود پتاس توسط کشاورز در هر مرحله است.

وی به بیمه محصولات کشاورزی و لزوم توجه کشاورزان به آن نیز اشاره کرد و گفت :امسال سال پرخطری است که کشاورزان با انجام این اقدام می توانند با خاطری آسوده به فعالیت های کشاورزی خود بپردازند.

به گفته این مسئول کشاورزان در زمینه خرانه گیری نیز اقدامات لازم را انجام دهند زیرا براساس تقویم سال زراعی بهترین زمان برای خزانه گیری از تاریخ ۱۵ فروردین به بعد است.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد