×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 9 اردیبهشت - 1403
false
true
حفظ جایگاه نخست رودسر در تولید فندق کشور با توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی

به گزارش «گیل بان»، رامین رستم پور موفق به ساخت نخستین دستگاه پوست گیر فندق در استان گیلان شده است. وی دارای مدرک کاردانی مکانیک و یکی از باغداران فندق کار شهرستان رودسر است.
رستم پور در گفت و گو با «گیل بان» با اشاره به اهمیت محصول فندق در اقتصاد خانوارهای فندق کار گیلانی گفت: رودسر با تولید 85 درصد فندق ایران مقام نخست تولید این محصول را در سطح کشور داراست و حفظ این مقام با توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی امکانپذیر می باشد.
وی تقویت آموزش های ترویجی جهت بهره مندی از دانش روز در تولید فندق را گامی بزرگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در حوزه کشاورزی ذکر کرد.
این مخترع رودسری در رابطه با مشخصات ظاهری و فنی دستگاه پوست گیر فندق گفت: این دستگاه 100 سانتیمتر طول، 50 سانتیمتر عرض و 100 سانتیمتر ارتفاع دارد. وزن آن 90 کیلوگرم و راندمان عملکرد آن 100 کیلوگرم در ساعت است. همچنین، انرژی مورد نیاز دستگاه از طریق برق تک فاز با دینام 6 آمپر تامین می شود.
رستم پور با بیان این که دستگاه مذکور قادر به پوست گیری فندق تازه است، تصریح کرد: کاهش هزینه تولید، حفظ بهداشت محصول، حل معضل قارچ زدگی و حفظ کیفیت فندق در فرآیند انبارداری از مزیت های دستگاه جدید پوست گیر فندق است.
وی عدم نیاز به تنظیم سایز فندق ها و پاکسازی دستی، عدم ایجاد شکستگی یا خط اندازی روی محصول، عدم باقی ماندن پوست اولیه و سبز فندق و همچنین قابلیت حمل به تمامی مناطق صعب العبور پرورش فندق را از سایر مزیت های دستگاه مذکور برشمرد.
رستم پور که پس از گذشت 3 سال تلاش مستمر موفق به ساخت این دستگاه شده است، حمایت از کشاورزان سختکوش منطقه رودسر و تسریع کار در مرحله پوست کنی فندق را به عنوان مهمترین انگیزه خود از اختراع آن نام برد.
وی به هزینه شخصی دوازده میلیون تومانی برای ساخت دستگاه پوست گیر فندق اشاره کرد و افزود: چنانچه این دستگاه به تولید انبوه برسد هزینه ساخت آن به کمتر از 3 میلیون تومان خواهد رسید.
رستم پور با اشاره به سایر اختراعات خود در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری فندق گفت: “دستگاه ترک فندق بدون نیاز به تنظیم”، “دستگاه سورت قابل حمل برای فندق” و “دستگاه آجیل پزی”، از دیگر ایده های نوآورانه ایست که مرحله طراحی آنها به پایان رسیده و در مرحله ساخت قرار دارند.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد