×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 14 اردیبهشت - 1403
false
true
ایجاد کتابخانه مرکزی در شهرستان های گیلان اولویت مهم سال های آتی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ پریسا کرمی با اشاره به اینکه تشکیل مجموعه نهاد کتابخانه با کارکرد فرهنگی با هویت ایرانی، اسلامی بوده است، اظهار کرد: این نهاد در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به اهمیت کار کتابداری و رسالت خطیر توسعه امر کتاب و کتابخوانی اشاره کرده‌اند، افزود: نهاد کتابخانه های تلاش کرده تا با تاسی از بیانات رهبری معظم نقش شایسته ای در حوزه رفع نیازهای مطالعاتی مردم و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایفا کند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه امروز نهاد کتابخانه های عمومی رویکرد سازنده‌ای در پیش گرفته و از حالت سنتی خارج و به یک مجموعه کاملاً پویای اجتماعی تبدیل شده است، گفت: جلب نظر مثبت و سازنده چهره‌های فرهنگی کشور و استان، فرهیختگان حوزه کتاب و کتابخوانی، نخبگان حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و هنری، ناشرین و نیز علمای برجسته کشور و استان از جمله اقدامات مثبت و بزرگ در راستای تحقق اهداف بلند نهاد بوده است.

وی به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی به ویژه کتابخانه ها اشاره و اضافه کرد: کتابخانه های عمومی گیلان با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و ایجاد ۷۵ پایگاه مجازی میزبان بیش از ۷۰ هزار نفر از اعضا، علاقمندان و دوستداران کتاب و کتابخوانی بود.

کرمی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی و محافل نقد و رونمایی کتاب، ادامه داد: در این مدت طرح‌های «کتاب دوخان»، «لک لک کتاب»، «بالاکا کتاب» و دومین دوره جشنواره قصه گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به همت کتابخانه های عمومی گیلان اجرا شد.

توجه به توسعه فناوری‌های روز اولویت نهاد کتابخانه ها در سال‌های اخیر

وی به برخی برنامه‌های اجرای شده طی یک سال گذشته توسط کتابخانه های عمومی گیلان اشاره کرد و افزود: ویژه برنامه ملی «از تبار قلم»، «روایت بالندگی»، مسابقه کتابخوانی از کتاب «دختر شینا»، رونمایی از چندین عنوان کتاب، برگزاری ویژه برنامه «شخصیت محبوب کتاب من» در رده سنی کودک و نوجوان، برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، ویژه برنامه روایت فتح، برگزاری نخستین نشست بررسی نقش دانش آموزان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تعدادی از برنامه‌های اجرایی امسال بوده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه کتابخانه های عمومی یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی است، گفت: یکی از اولویت‌های در این نهاد فرهنگی در سال‌های اخیر توجه به رشد و توسعه فناوری‌های نوین به ویژه در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی است.

وی با تأکید بر اینکه کتابداران مؤلفه اصلی حرکت متوازن کتابخانه ها و رویکرد مفید این مجموعه هستند، ادامه داد: نیاز به روزآمدسازی اطلاعات و همگام شدن با علوم مختلف روز در عرصه فعالیت کتابداران باید از اهداف مهم مجموعه است.

کرمی با اشاره به اینکه بهره برداری کامل از کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی شمال کشور از برنامه‌های مهم در حوزه عمرانی استان است، تأکید کرد: توسعه شاخص فضای مطالعاتی گیلان پس از بهره برداری از این پروژه، رشد سرانه عضویت، منابع و امانت کتاب از جمله مزیت‌های این اقدام فرهنگی است.

وی اضافه کرد: ایجاد کتابخانه مرکزی در هر شهرستان از مهم‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده برای سال‌های آتی است.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد