×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 9 اردیبهشت - 1403
false
true
ابتکار، خلاقیت و قابلیت اجرا در طرح های تحقیقاتی را جدی بگیرید!

به گزارش «گیل بان»، دکتر ابراهیم آذرپور با اشاره به فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری تصریح کرد: پژوهش های کاربردی زیر بنای تحولات سازنده در حوزه های مختلف اقتصادی کشور، علی الخصوص بخش های کشاورزی و صنعت هستند.

آذرپور پژوهش را عامل اصلی در حفظ پویایی علمی کشورها دانست و گفت: رصد گوشه های پنهان و کشف نشده موجود در پدیده های علمی و به روز رسانی و اشتراک اطلاعات به دست آمده با جامعه بزرگ جهانی منجر به توسعه همگام نسل بشر به ویژه در زمینه هایی نظیر مبارزه با انواع بیماری های صعب العلاج شده است.

عضو انجمن ترویج علم ایران بر لزوم وجود سه عنصر ابتکار، خلاقیت و قابلیت اجرا در طرح های تحقیقاتی تأکید کرد و افزود: یکی از مهمترین مسائلی که توجه به آن در اجرای پژوهش از اهمیت فراوانی برخوردار بوده، عدم پرداختن به مسائل تکراری، بی ثمر و کم اولویت است.

وی به اهمیت پرهیز از خام فروشی تولیدات کشاورزی، صنعت و معدن کشور و لزوم توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی اشاره کرد و گفت: تقویت بخش های فعال تحقیق و توسعه و هدایت آنها به سمت نیازهای داخلی در صنایعی نظیر پتروشیمی علاوه بر ارز آوری و تأمین نیازهای ملی، منجر به افزایش اشتغال زایی می شود.

آذرپور با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 1396 کل کشور، بیش از 64 هزار میلیارد ریال از اعتبارات برنامه ای دولت برای تحقیق و توسعه، و حدود 10 هزار میلیارد ریال برای فناوری و نوآوری اختصاص داده شده است، افزود: اگرچه اعتبارات تحقیق و توسعه حدود 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته ولی همچنان سهم پژوهش از بودجه کل کشور به یک درصد هم نمی رسد.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به امنیت غذایی در گرو مقاوم سازی اقتصاد و توسعه تولیدات دانش بنیان است، تصریح کرد: بخش کشاورزی پیشگام تأمین غذای مورد نیاز کشور بوده لذا گذر هر چه سریعتر آن از روند سنتی به روال مدرن در بستری علمی و پایش شده، قادر به برطرف سازی احتیاجات جامعه خواهد بود.

آذرپور کنجکاوی، اعتماد به نفس، ایده پردازی، خستگی ناپذیری، ایمان، کوشش و امیدواری را از جمله شاخص های اصلی پژوهشگران برتر در حوزه علم و فناوری ذکر کرد و افزود: هفته پژوهش فرصتی مغتنم را فرآهم ساخته تا در کنار رونمایی از دستاوردهای یک ساله پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی کشور، از فعالین این عرصه و مقام علم و عالم نیز تجلیل به عمل آید.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد