×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 15 اردیبهشت - 1403
false
true
جشن باستانی سیزده بدر، روز پاسداشت طبیعت

محمود اصغری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»، گفت: یکایک جشن ها و آیین های باستانی ایرانیان فرهنگ مدار ، سرشار از پیام ها و نماد های زیبا و اندیشه برانگیز است و بازنگری و بازکاوی و بازسازی آن ها می تواند بنیاد های اجتماعی و هماوایی ملی را گسترش داده و استحکام بخشد، چرا که جشن های باستانی و کهن ایرانی ، نمایشگر روح شادی ستا و طبیعت گرای ایرانی است.

اصغری ادامه داد: ایرانیانی که در گسترده تاریخ پیدایش و تمدن دیرینه شان ، همواره پارسایانه ، ستایشگر همه آفریده های آفرینشگر زیبایی ها و نیکی ها بوده اند.

وی افزود: جشن باستانی نوروز که در جهان ایرانی و در گسنره فرهنگ و تمدن آن ، همواره برپاداشته شده است ، از ابتدا تا انتها ، روح زیبایی گرا و خردمدار ایرانیان را به نمایش گذاشته است.

این  کارشناس مردم شناسی در نوشتار خود، به سیزده بدر که پایان بخش جشن نوروز است، نگاهی گذرا داشت تا بدانیم که نیاکان شادی ستا و خردگرای ایرانی، چگونه بذر شادمانی پاشیده اند و چگونه طبیعت گرایی و طبیعت آرایی را ستوده اند.

سیزده بدر (جشن پاسداشت طبیعت‌)

اصغری اظهار داشت: در گاه شمار ایران باستان ، سیزدهمین روز هر ماه از سال خورشیدی ، تیر روز ( روز ناهید=آناهیتا=ایزدبانوی اب های روان ) یا تشتر ، ستاره باران زا و زندگی بخش بوده است.

وی ادامه داد: تیر روز در ماه تیر، جشن تیرگان و در ماه فروردین ، جشن طبیعت یا به گفته امروزیان به سیزده به در شناخته می شود.

اصغری تاکید رد: اگر چه شماره ((سیزده ) از نگاه خرافی ، عدد نحس و نامیمون تلقی میشود، اما همان گونه که بیان گردید ، عدد سیزده در گاه شمار باستانی ، نماد باران زایی و رویش و سبز شدن بوده است.

وی افزود: چهارشنبه سوری ( جشن سوری)، در شامگاه واپسین سه شنبه پایان سال ، آغازگر جشن نوروز زیبا و باستانی ایرانیان و سیزده بدر (جشن طبیعت)، پایان بخش آن بوده و می باشد.

محمود اصغری بیان داشت: جشن چهارشنبه سوری، جشن آتش و پاسداشت روشنایی است و جشن طبیعت ( سیزده بدر ) جشن پاسداشت طبیعت و طبیعت گرایی است.

وی گفت: ایرانیان باستان برا این باور بوده اند که در آیین چهارشنبه سوری، فروهر در گذشتگان به خانه و خانواده خود بازگشته و آتش بر افروخته چهارشنبه سوری، راهنمای آن ها است.

اصغری در پایان عنوان نمود: روز سیزده بدر نیز، ایرانیان، در آغوش طبیعت، با بدرقه، فروهر ها را به جایگاه جاودانه شان رهسپار می نمایند.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد