×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 14 اردیبهشت - 1403
false
true
کشف سفال‌های اسلامی از روستایی در گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ شهرام رامین، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در روستای خرم‌رود، معماری دستکند را گونه خاصی از معمـاری دانست کـه در آن هیچ مصالحی بـرای تولیـد فضـا اسـتفاده نمـی‌شـود و در ادامه گفت: این نوع بنا به دلایل مختلف نظامی، امنیتی، دینی و آئینی در بعضی از نقاط ایران ایجاد شده‌اند که در مناطقی همچون همدان بعد از مطالعات باستان‌شناسی و ساماندهی، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان‌ این‌که معماری دستکند روستای «خرم‌رود» در استان گیلان و شهرستان سیاهکل واقع شده است، افزود: این سازه به طور تقریبی ۳۰۰ متر در دل تپه‌ای با جهت شرقی ـ غربی و اندازه تقریبی ۱۲۰ در ۱۰۰ متر در بستر طبیعی خاک از جنس شن و ماسه که با ذرات لای و آهک به سختی به هم جوش خورده‌اند، ایجاد شده است.  بخش بیرونی و بالای تپه به صورت سه مصطبه (سکو) صاف شده و روی آن چند بنای کاهگلی متعلق به اهالی روستا قرار دارد.

او ادامه داد: به منظور خواناسازی و پاک‌سازی دستکند روستای خرم‌رود گمانه آزمایشی به اندازه دو در دو متر در بخش ورودی این سازه حفر شد و یافته فرهنگی که از این گمانه به دست آمد، شامل سفال‌های ساده و لعاب‌دار دوران اسلامی بود.

رامین با اشاره به این‌که ورودی این سازه دستکند به عرض ۱۰۵ و ارتفاع ۲۳۲ سانتی متر در بخش شرقی تپه و بـا شـیب ملایمـی از بیـرون بـه فضـاهای داخلـی مـرتبط می‌شود، گفت: بخش داخلی سازه دستکند روستای خرمرود شامل راهروها، اتاق‌ها و هواکش‌های تعبیه‌شده در سقف است و در بررسی سطحی داخل سازه، سفال‌های ساده و لعاب‌دار متعلق به دوران اسلامی شناسایی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد