×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 9 اردیبهشت - 1403
false
true
کاشت ۲۰ میلیون اصله درخت در کشور/ تولید ۳.۶ میلیارد مترمکعبی آب در جنگل های شمال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ عباسعلی نوبخت در حاشیه سفر به استان گیلان و حضور در مراسم کاشت نهال در حوزه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت، با اشاره به وسعت ۱۶۵ میلیون هکتاری ایران، اظهار کرد: ۱۳۴.۴ میلیون هکتار از وسعت کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا را دارد و معروف به سرزمین چهارفصل است، افزود: ایران را به عنوان پل ارتباطی اقلیم های مختلف در دنیا می‌شناسند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، با اشاره به وجود پنج منطقه رویشی در ایران از جمله هیرکانی، عنوان کرد: بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار جنگل در شمال ایران وجود دارد.

نوبخت، با بیان اینکه ابرهای باران زا در دامنه شمالی البرز به دام می‌افتد، خاطرنشان کرد: جنگل‌های شمال مادر جنگل های پهن برگ سبز هستند و لذا بسیاری از دانشمندان حوزه منابع طبیعی در اروپا به دنبال بذر این گونه ها هستند تا مادر جنگل های خودشان را تولید کنند.

وی با اشاره به وقوع چهار مرحله عصر یخبندان، اضافه کرد: عصر یخبندان جنگل‌های دنیا را از بین برد، اما جنگل های شمال در ایران حفظ شدند.

رئیس سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه هر هکتار از جنگل‌های شمال در سال می‌تواند ۲۵۰۰ مترمکعب آب باران و برف را ذخیره کند، گفت: جنگل های شمال سالانه سه میلیارد و ۶ میلیون مترمکعب آب تولید و به تدریج آزاد می کنند.

وی هر هکتار از جنگل های شمال را تولیدکننده اکسیژن مورد نیاز ۱۰ انسان در طول سال دانست و متذکر شد: جنگل های شمال سالانه می‌تواند اکسیژن ۲۰ میلیون انسان را تولید کند.

نوبخت، به وجود بیش از ۸۴۰۰ گونه گیاهی در ایران اشاره کرد که عمده آنها خاصیت دارویی دارند و گفت: ۱۱ استان زاگرسی و سه استان هیرکانی داریم.

وی اضافه کرد: با آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حوزه های علمیه تفاهم نامه برای نهال‌کاری امضا کردیم و مقرر شده که هر مدرسه و حوزه علمیه یک نهالستان باشد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اجرای پویش کاشت یک میلیارد درخت، اضافه کرد: در راستای اجرای پویش کاشت یک میلیارد درخت در کشور و تحقق شعار «هر ایرانی؛ سه درخت» تا امروز ۲۰ میلیون درخت در کشور کاشته شده است.

وی با بیان این‌که هر سال باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید شود، عنوان کرد: امسال ۶۲ میلیون اصله نهال را معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال را سازمان منابع طبیعی تولید کرده که در مجموع به بیش از ۳۰۰ میلیون اصله می‌رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد