×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 10 اردیبهشت - 1403
false
true
پیش بینی برداشت بیش از ۵۰ هزار تن راتون در گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ صالح محمدی با اشاره به آغاز برداشت راتون در گیلان افزود: پیش بینی می‌شود ۵۹ هزار تن شلتوک راتون به ارزش بیش از ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان، از شالیزار‌های گیلان برداشت شود.
وی با اشاره به مزایای پرورش راتون گفت: افزایش درآمد کشاورزان، بالا بودن کیفیت محصول، کوتاه بودن دوره رشد، ارگانیک بودن محصول، نیاز نداشتن به آبیاری و پایین بودن هزینه تولید از مزایای پرورش راتون است.
راتون برنجی است که از رشد ساقه‌های به جا مانده از برداشت برنج بارور و تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در همه‌ی شهرستان‌های گیلان کشت دوم انجام می‌شود خاطر نشان کرد: علاوه بر پرورش راتون، دیگر محصولات کشاورزی شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده‌ای و شبدر در قالب کشت دوم در شالیزار‌های استان تولید می‌شود.
صالح محمدی گفت: شالیکاران گیلانی پس از برداشت برنج با پرورش راتون و کشت دیگر محصولات در شالیزار‌ها در نیمه دوم سال، به توسعه کشت دوم و رونق تولید کمک می‌کنند.
وی افزود: از آنجا که در نیمه دوم سال بارندگی‌ها در گیلان افزایش می‌یابد و شالیزار‌ها دچار آبگرفتگی می‌شوند با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب‌ها به بیرون شالیزار هدایت و با جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد