×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 15 اردیبهشت - 1403
false
true
مدیرکل هنرهای نمایشی و سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پیامی را منتشر کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ به مناسبت فرا رسیدن دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالرضا علی پناه سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به صورت جداگانه پیام های خود را به این جشنواره ارسال کردند.

 

پیام کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نمایش دغدغه‌های پیدا و پنهان زندگی آدمی و نشان دادن رفتار فکری و آرمان‌های ذهنی  او، و به بیانی دیگر،  تلاش برای به تماشا گذاشتنِ « آنچه بوده و نیست» یا « بودنی هایی که می تواند بسی شایسته‌تر باشد» رسالت اصلیِ هنر تئاتر است. چه بر صحنه، چه در خیابان و چه در حرکتِ عروسک‌ها و سایه‌ها، که هرچه باشد تلاش برای نشان دادن هنرمندانه خواسته‌ها و ذهنیّاتی است که در روح آدمی به طور دائم در رفت و آمد است و در این میان، نمایش هر چقدر به بیان ناهنجاری‌ها و واقع نمایی  کاستی‌ها در زندگی فردی و زیست اجتماعی او، هنرمندانه تر بپردازد؛ یقیناً به رسالت بزرگ این هنر مردمی و دیرپا نزدیک‌تر شده است. مضافاً اینکه این تاثیرگذاری با محور قرار دادن نقش اساسی شهروندان در اداره‌ی شهر و همرسانی‌های  همگانی برای شکل دهی و بهبود  روابطی سالم‌تر و رو به رشد‌تر، همساز شود. در این صورت است که هنر نمایش به مرزهای موفقیت خود در ایفای نقش توسعه محور و ارتقا دهنده‌ی فرهنگ عمومی، نزدیک‌تر شده است، به ویژه با چاشنی نمودنِ پیشنهادات و راهکارهایی مناسب و متناسب، ویادآوری ظرفیت‌های بومیِ انسانی، محیطی و گردشگری و همچنین قابلیت‌های آیینی و مردمی هر خطّه از میهن اسلامی مان. تمامی آنچه که گفته شد در شمایلِ «تئاتر خیابانی» یعنی این نزدیک‌ترین فرم هنری به جامعه‌ی مخاطبی امروز، جلوه‌ای موفّق‌تر و رسراتر دارد و این گونه‌ی نمایشیِ رسا، با تاکید بر دغدغه‌مندی هنر نمایش در ارتباط با زندگی روزمره‌ی همین مردم، می‌تواند با بیانی واقع بینانه‌تر و و صمیمی‌تر و البته نزدیک به زبان مردم،  در ورای تلخی  کاستی‌ها و فروگذاشته‌ها، شیرینیِ امید به بهبود و شور و شعور، و ارتقاء انگیزه‌های زندگی بخش را در دل و نگاه اجتماع، در ابعاد و شئون مختلف، به خوبی منتشر کند. شرط این میزان تاثیرگذاری‌، نزدیکی  بیشتر به متن خواسته‌ها و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تمامی  مردمی است که صادقانه و فروتنانه، با همه‌ی داشته هایشان، پای آرمان‌های کشور عزیز خویش ایستاده‌اند و هر روز، نگاهی عمیق تر به دیدن و مرتفع شدن  کاستی ها دارند. این توقع را، اینک می توان در حرکت امید بخش  «دوازدهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر خیابانی شهروند؛ لاهیجان» این نگین تماشایی گیلان  اصیل، به روشنی و اطمینان سراغ گرفت. اینجانب از صمیم‌جان، توفیق روزافزون تمامی گروه‌های حاضر در صحن این رویداد ملّی، و عزّت و پیشرفت هنرمندان فکور و پرشور آن خطّه‌ی فرهنگ مدار و همچنین سربلندی همکاران توانمندمان در آن سامان را از درگاه  ایزد منّان خواهانم.

پیام عبدالرضا علی پناه سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان:

خداوند زیباست، زیبایی آفریده و زیبایی را دوست دارد. تئاتر ، هنر فاخری است که با نمایش حقایق زیستن به روی صحنه، نگاهی دیگر از زندگی اجتماعی و فردی را روایت می کند و می کوشد تماشاگر را برای چگونه بهتر زیستن ، به تأمل وادارد. اثرگذاری تئاتر ، در رویکرد مردمی آن است و در صورتی‌که مردم با آن ارتباط برقرار کرده و در پیوند با مردم باشد، می تواند به عنوان آینه‌ حیات جمعی و یک الگو ، مطمح نظر قرار گیرد. در این میان؛ جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که اینک دوازدهمین دوره خود را تجربه می کند؛ توانسته با شعار»شهر امن و پویا، جامعه ای پرامید و کارا» ، ارتقاء ارزش‌های اصیل جامعه و ترویج مولفه های فرهنگ ایرانی اسلامی و مبانی زندگی اجتماعی و اصول شهروندی را با جلب مشارکت شهروندان، هنرمندان و نهادها دنبال نماید. معتقدم تئاتر خیابانی ، فضایی مناسب برای مشارکت جویی عمومی در فرآیندِ توسعه‌ فرهنگی است و آن هنگام که دغدغه هایی همچون نقش شهروندان در عینیت بخشیدن  به شعار سال، بهبود کسب و کار ، هویت سازی ایرانی ، تقویت سرمایه انسانی ، بالا بردن سطح اعتماد دولت و ملت، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حفظ محیط زیست، فضای سبز، اموال عمومی، مدیریت زباله و پسماند و مشارکت مسئولانه در صرفه جویی منابع انرژی را با آفرینش‌های هنری اهالی تئاتر و در قالب هنر نمایش به مخاطب عرضه می کند؛ جلوه های زیبایی از تعالی انسانی را متعین می سازد. با اغتنام از فرصت؛ ضمن قدرشناسی از همکارانم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارج گذاری به تلاش‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان؛ از همه دست‌اندرکاران برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به‌ویژه آقای محمدعلی صادق‌حسنی دبیر دلسوز اجرایی این دوره از جشنواره کمال تشکر و امتنان را دارم.

دبیرخانه دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان زمان و مکان اجراها را در طی تاریخ های 19 الی 22 مهر 1402 بدین شرح اعلام کرد:

 

 

منبع: روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد