×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 17 اردیبهشت - 1403
false
true
لزوم مصرف آب سالم/ اهمیت شست وشوی دست ها در پیشگیری از وبا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ دکتر توفیق یعقوبی با بیان اینکه وبا یک بیماری باکتریال است؛ نه ویروسی، اظهار کرد: عامل این بیماری یک باکتری به اسم ویبریوکلراست.

وی راه انتقال باکتری وبا را از طریق منشا آب مشترک آلوده دانست و افزود: در شرایط آب و هوایی خاص این باکتری در آب های آلوده رشد می کند و از طریق خوردن آب آلوده موجب بیماری انسان می شود.

این متخصص بیماری های عفونی، همه گروه های سنی را در معرض خطر ابتلا به وبا دانست و تصریح کرد: کودکان، زنان باردار و افراد مسن در برابر این بیماری ضعیف تر هستند.

یعقوبی با بیان اینکه استفاده از آب آلوده در تهیه غذا و شستن میوه و سبزی و… نیز منجر به وبا می شود، عنوان کرد: معمولا منابع آبی از طریق فاضلاب خانگی آلوده می شود و آب هایی که با مدفوع انسان درگیر باشند قابلیت انتقال باکتری را دارند.

وی طیف علائم ابتلا به وبا را خفیف تا شدید دانست و یادآور شد: وبا می تواند بدون علامت باشد و یا اسهال خیلی شدید و مرگبار ایجاد کند، زیرا بدن فرد مبتلا در ظرف چند ساعت کم آب(دهیدراته) شده که بسیار خطرناک است.

این متخصص عفونی با بیان اینکه وبا اسهال شدید ایجاد می کند، گفت: کم آب شدن بدن نارسایی کلیه و اختلال الکترولیتی را به دنبال دارد.

وی دوره کمون بیماری را حدود پنج روز دانست و خاطرنشان کرد: دوره کمون می تواند با درد شکمی همراه باشد، اما اسهال آبکی اصلی ترین علامت ابتلاست.

یعقوبی مهمترین راه درمان بیماری وبا را تامین آب برای الکترولیت های بدن دانست و اضافه کرد: در شرایط خفیف و متوسط استفاده از سرم خوراکی(او.آر.اس) که شامل قند و نمک و پتاسیم است توصیه می شود، اما در موارد شدید و خیلی شدید نباز به بستری و سرم درمانی وجود دارد.

وی با اشاره به درمان آنتی بیوتیکی بیماری وبا در برخی موارد، اظهار کرد: بیماری وبا در طول تاریخ بشر وجود داشته و اپیدمی های زیادی را به واسطه منابع آب مشترک آلوده ایجاد کرده است؛ در کشور ما نیز هر چند سال احتمال شیوع این بیماری وجود دارد لذا برای پیشگیری در گام نخست باید اقدام به مصرف آب سالم کنیم.

این متخصص عفونی، جوشیدن آب و شست و شوی دست ها هنگام غذا خوردن را بهترین روش سلامت دانست و گفت: مصرف آب جوشیده شده و سرد شده به ویژه در آب و هوای گرم توصیه می شود؛ همچنین از مراکز تهیه و توزیع بین راهی غذا خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد