×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 10 اردیبهشت - 1403
false
true
توسعه گردشگری سلامت از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان است

به گزارش «گیل بان»، نشست خبری دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع “تشریح عملکرد حوزه سلامت استان گیلان“، صبح امروز با حضور جمعی از مسئولین ستادی دانشگاه و بیش از 70 خبرنگار در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.

وجود بیمارستان های فرسوده در گیلان با قدمت بیش از 60 سال

یوسف زاده چابک در این نشست تصریح کرد: در حال حاضر 15 هزار پرسنل در 8 معاونت، 26 بیمارستان، 96 مرکز جامع روستایی، 94 مرکز جامع شهری و 960 خانه بهداشت وابسته به این دانشگاه در حال ارایه خدمت به مردم هستند.

وی با بیان اینکه آموزش 5 هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی، راه اندازی 17 رشته تخصصی و 3 رشته فوق تخصصی از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان است، خاطرنشان کرد: چالش هایی که هم اکنون این دانشگاه با آنها روبروست، ریشه در سال های گذشته دارد.

یوسف زاده چابک ادامه داد: وجود بیمارستان های فرسوده در استان با قدمت بیش از 60 سال، نبود بیمارستان جامع، پراکندگی ارایه خدمات در مراکز و وجود 5 هزار نفر نیروی قراردادی، از عمده چالش های پیش روی این دانشگاه است.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستاهای رشت هر کدام در تخصص خاصی فعالیت دارند، در صورتی که با متمرکز شدن تخصص ها در یک بیمارستان، در زمینه ساماندهی خدمات رسانی و مدیریت منابع می توان گام های موثری برداشت.

یوسف زاده چابک با اشاره به اینکه ماهانه ده میلیارد تومان از درآمد دانشگاه صرف پرداخت حقوق نیروهای قراردادی می شود، اظهار کرد: انباشت بدهی ها و مطالبات از سال های گذشته یکی دیگر از چالش های این دانشگاه بود که خوشبختانه از سال 95، با برنامه ریزی های به عمل آمده، این روند سیر نزولی پیدا کرده و به رشد مثبت دست یافته ایم.

وی افزود: بر اساس گزارش هیات امنای دانشگاه، برای اولین بار دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 95 به تراز مالی مثبت 40 میلیارد دست یافته است که امیدواریم با این روند بتوانیم با افزایش درآمد، چالش های پیش رو را پشت سر بگذاریم.

یوسف زاده چابک با اشاره به تجربه مدیریتی خود در بیمارستان پورسینا، گفت: بر اساس طرح های اجرا شده در بیمارستان پورسینا، این الگو، در ابعاد وسیع تر و سطوح بالاتر در سطح دانشگاه به کار گرفته شد و با استفاده از ظرفیت های موجود، در 6 ماهه نخست سال 95 و پس از مطالعات گسترده و صرف 4 هزار نفر ساعت جلسه، نقشه استراتژیک و برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای ده سال آینده تدوین شد.

توسعه گردشگری سلامت و طب سالمندی از برنامه های استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هدف اصلی از تدوین نقشه استراتژیک این دانشگاه را ایجاد رضایتمندی ذینفعان عنوان کرد و افزود: رضایتمندی ذینفعان ( بیماران و همراهان آنها، کارکنان، سازمان های ناظر و همکار)، در نهایت منجر به ارتقای سلامت جامعه، خواهد شد.

وی چشم انداز 1404 دانشگاه را پیشرو بودن در دانشگاه های نسل سوم عنوان کرد و خاطرنشان شد: دانشگاه نسل سوم برخلاف نسل اول و دوم که فقط در زمینه آموزش و پژوهش فعالیت دارند، به بحث کارآفرینی نیز توجه دارد و در این زمینه شرکت های دانش بنیان که براساس اصول علمی پایه ریزی شده اند، نقش مهمی ایفا می کنند.

یوسف زاده چابک با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند بیمارستانی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال گذشته توانست با امحای بیش از 1000 تن زباله بیمارستانی و نصب دستگاه های زباله سوز در تمامی بیمارستان های استان این معضل بزرگ زیست محیطی را از میان بردارد.

وی با بیان اینکه محل دفن زباله عفونی بیمارستان در منطقه سراوان، به فضای سبز و احداث مجتمع کارگاهی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و تعداد سالمندان استان و گسترش بیماری های غیرواگیر، توسعه گردشگری سلامت و طب سالمندی از دیگر برنامه های استراتژیک این دانشگاه است.

یوسف زاده چابک تغذیه سالم و بهبود سبک زندگی و کاهش مصرف قند، نمک و چربی در رژیم غدایی افراد را از اهدف برنامه استراتژیک حوزه غذا و دارو عنوان کرد و افزود: در این زمینه درج نشانگرهای رنگی تغذیه در روی بسته بندی های غذایی از اقدامات مهم معانت غذا و دارو است که از سال گذشته تاکنون به اجرا در آمده است.

وی احداث 10 شرکت دانش بنیان، دو مرکز رشد فناوری را نیز از برنامه های استراتژیک حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: بحث گیاهان دارویی و نانوتکنولوژی نیز درحال پیگیری است.

یوسف زاده چابک با اشاره به نقشه استراتژیک حوزه آموزش گفت: در این نقشه به دنبال آموزش پاسخگو، جامع نگر و کارآفرین هستیم.

وی افزود: بهبود سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب، کاهش آسیب های اجتماعی و روانی از اهداف مورد توجه در نقشه استراتژیک معاونت بهداشتی بوده و ارتقای فرهنگ سازمانی، بهینه سازی و پایداری منابع نیز از مباحث مورد توجه در معاونت های فرهنگی دانشجویی و توسعه مدیریت و منابع است.

محروم ماندن گیلان از مرکز جامع سرطان

یوسف زاده چابک با بیان اینکه «با علم و آگاهی کامل به مسایل و مشکلات دانشگاه علوم پزشکی گیلان بار این مسئولیت را قبول کرده و وارد این عرصه شدم»، افزود: میزان بدهی این دانشگاه از زمان قبول مسئولیت من 330 میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصادی، اکثر دانشگاه های علوم پزشکی کشور دچار مشکلات مالی هستند، اما فرق دانشگاه های دیگر با ما این است که اگر آن ها مطالبات خود را از بیمه ها دریافت کنند می توانند تمام بدهی خود را پرداخت کنند در حالی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان یک بدهی سنواتی دارد که حتی با دریافت تمامی مطالبات خود از بیمه ها قادر به تصفیه این بدهکاری سنواتی نیست.

یوسف زاده چابک ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده، برنامه ریزی، افزایش درآمدها و کمک های وزارتی، توانستیم در طی یک سال گذشته این تراز منفی 120 میلیاردی را به 65 میلیارد تومان کاهش دهیم. و در حال حاضر دانشگاه با یک بدهی 65 میلیاردی مواجه است که ما به ازای آن چیزی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: در ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت منابع خوبی به سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گسیل شد، اما دانشگاه نتوانست به علت مشکلات بر جای مانده از سنوات گذشته از این منابع به خوبی استفاده نماید و تنها دغدغه دانشگاه این بود که بتواند در پایان هر ماه حقوق پرسنل را پرداخت کند و از کارهای اصلی و زیر بنایی غافل شد.

وی ادامه داد: یکی از این کارهای اساسی و زیر بنایی، ایجاد مرکز جامع سرطان در استان بود که مبلغ 6 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برایش پیش بینی شده بود که متاسفانه دانشگاه نتوانست از این اعتبارات در جای خودش استفاده کند و استان گیلان از داشتن این مرکز علمی محروم ماند.

یوسف زاده چابک، اظهار داشت: در 10 شهرستان استان گیلان کلینیک های ویژه در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی برخی از آنها بیش از 80 درصد بوده است.

وی تاکید کرد: اولویت دانشگاه علوم پزشکی فعلا اتمام پروژه های اورژانس بیمارستان های رازی، پورسینا، حشمت و بندر انزلی است و تمام همت ما بر این است تا با راه اندازی ساختمان های جدید اورژانس این بیمارستان ها فضای مناسبی برای درمان بیماران در اختیار بیمارستان ها باشد.

یوسف زاده چابک وضعیت فعلی فضای فیزیکی اورژانس بیمارستان رازی رشت را بسیار نامناسب عنوان کرد و افزود: من به عنوان مسئول دانشگاه علوم پزشکی گیلان از این موضوع رنج می برم.

وی تصریح کرد: اورژانس جدید بیمارستان رازی با 1200 متر زیر بنا در دو طبقه شروع شده است که یک طبقه آن اختصاص به مرکز جامع سرطان و یک طبقه هم به اورژانس اختصاص دارد. اورژانس بیمارستان پورسینا هم تا دو سه ماه آینده به بهره برداری می رسد که هزینه های ساخت همه این اورژانس ها از محل در آمد دانشگاه است.

یوسف زاده در خصوص احداث بیمارستان جامع استان گیلان نیز گفت: احداث اورژانس های بیمارستانی نیاز استان گیلان به یک بیمارستان جامع را بر طرف نمی کند و ما به دنبال احداث یک بیمارستان جامع دانشگاهی در سایت لاکان هستیم که بالغ بر 50 هکتار جنگل در اطراف این بیمارستان خواهد بود و کار را شروع کردیم و اگر مجوز ماده 24 را از سازمان مدیریت اخذ کنیم می توانیم با استفاده از ظرفیت فاینانس این پروژه را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: ما برای اخذ مجوز این بیمارستان در حال رقابت با دانشگاه های دیگر هستیم، با استفاده از فاینانس 10 بیمارستان در کشور ساخته خواهد شد که تاکنون کار ساخت 3 بیمارستان عملیاتی شده و دانشگاه ها برای 7 بیمارستان دیگر در حال رقابت هستند که شانس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به سایر دانشگاه ها با توجه به اقدامات انجام شده بسیار زیاد است. اگر این بیمارستان احداث شود تمام فعالیت های آموزشی و علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این بیمارستان انجام خواهد شد و یک بیمارستان درمانی در شرق گیلان (لاهیجان) و یک بیمارستان درمانی در غرب گیلان (تالش ) و یک بیمارستان برای شهر رشت فعالیت خواهد داشت.
یوسف زاده چابک اظهار امیدواری کرد: اگر مجوز های لازم اخذ شود تا 5 سال آینده این بیمارستان جامع (مگاهاسپیتال ) در سایت لاکان به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص بیمارستان پرفسور سمیعی و بنیاد علم و دانش پرفسور سمیعی نیز گفت: بیمارستان پرفسور سمیعی با پیشرفت فیزیکی بالغ بر 80 درصد در حال احداث است و مقدمات برگزاری مناقصه بنیاد علم و دانش پرفسور سمیعی انجام شده است که نزدیک به 64 پیمانکار بزرگ برای اجرای این پروژه در مناقصه شرکت کرده اند که بزودی با برگزاری مناقصه پیمانکار پروژه مشخص خواهد شد.

رئیس دانشگاه تعامل با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را برای برون رفت دانشگاه از چالش های پیش رو بسیار موثر دانست و افزود: نقش هر نماینده مجلس شورای اسلامی که منتخب جمع کثیری از افراد جامعه است و اعتباری که به پشتوانه آرای مردم دارد برای ما به عنوان دستگاه اجرایی بسیار مهم است و در این راستا تمام سعی و تلاش ما تعامل با این عزیزان است.

دکتر یوسف زاده در خصوص اجرای دستورالعمل استانداری مبنی بر بکار گیری بانوان و جوانان در مدیریت های دستگاه های اجرایی نیز گفت: از زمان قبول مسئولیت من در دانشگاه، بالغ بر 20 مدیر ارشد و میانی از بین بانوان انتخاب شده است.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد