×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 10 اردیبهشت - 1403
false
true
برداشت حدود ۷۰ هزار تن شلتوک راتون در گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ صالح محمدی اظهار کرد: پرورش راتون امسال در حدود ۷۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان انجام شده است.

وی از برداشت حدود ۷۰ هزار تن شلتوک راتون در گیلان خبر داد و افزود: برداشت راتون (برنجِ چینِ دوم) در ۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد که ۲۰ درصد از اراضی شالیزاری زیر پرورش راتون را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به مزایای پرورش راتون بیان کرد: هزینه‌های تولید پرورش راتون نسبت به محصول نخست کمتر است و بعد از برداشت برنج با یک مرحله آبیاری و استفاده از کودهای اوره و پتاس می‌توان این محصول را به دست آورد.

محمدی با اشاره به مستعد بودن برخی از اراضی شالیزاری و شرایط آب و هوایی استان برای پرورش راتون اضافه کرد: شالیکاران گیلانی در سال‌های آینده برای پرورش محصول راتون اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برداشت راتون در شهرستان‌های گیلان تا پایان آبان ماه ادامه دارد، افزود: گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، گفت: بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد