×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 15 اردیبهشت - 1403
false
true
اشتغال و اقتصاد گیلان در بخش صنایع‌دستی رونق ویژه ای گرفته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به قابلیت های ارزشمند این استان در بخش صنایع‌دستی و دست سازه های هنری، اظهار کرد: دست سازه های هنری و تاریخی گیلان شاهکاری از معماری، تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است‌.

او با اشاره نقش ارزآوری صنایع‌دستی گیلان، افزود: تاکنون در گیلان بالغ بر 609/804 دلار صادرات در بخش تولیدات صنایع‌دستی صورت گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از صدور پروانه فعالیت صنایع‌دستی برای بیش از ۴ هزار نفر خبر داد و اضافه کرد: تاکنون ۷۳ کارگاه صنایع‌دستی در گیلان از این اداره مجوز دریافت کردند.

جهانی با بیان اینکه برای حدود ۴۰ نفر در بخش مشاغل خانگی در حوزه صنایع‌دستی ایجاد شده است، گفت: صنایع دستی در حوزه اشتغالزایی در گیلان سهم و نقش بسزایی دارد.

او از برپایی حدود ۶۰ بازارچه موقت برای فروش تولیدات صنایع‌دستی در گیلان خبر داد و افزود: این تعداد نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های موفقت فروش صنایع‌دستی در ایام نوروز و تابستان برپا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی استان گیلان از صدور ۱۸ نشان ملی مرغوبیت در بخش صنایع‌دستی این استان خبر داد و بیان کرد: تاکنون ۳۴۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده و برای حدود هزار نفر در این بخش شغل ایجاد شده است.

جهانی با بیان اینکه آموزش محور توسعه و پیشرفت هر کار است، گفت: تاکنون حدود ۲۰ دوره آموزش عمومی برای حدود ۳۰۰ نفر تشکیل شده است.

او با بیان اینکه ۸۰ رشته صنایع‌دستی در گیلان فعالیت است، افزود: تاکنون ۱۶ دوره تخصصی برای بیش از ۳۰۰ نفر در گیلان برگزار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی استان گیلان با بیان اینکه روستای فشتکه در سال ۱۳۹۶ به عنوان روستای ملی حصیربافی ثبت شد، گفت: ۴ روستای ارده، عنبران، جیرده و شالما به همراه شهر رشت همزمان در سال ۱۳۹۹ شال‌بافی، گلیم‌بافی، سفال‌گری سنتی و چوب‌تراشی منسوب به این چهار روستا و رشتی‌دوزی رشت ثبت شد.

جهانی با اشاره به ثبت رشت شهر ملی رشتی دوزی (قلاب‌دوزی رشت) در سال ۱۳۹۹، بیان کرد: ارده روستا ملی شال‌بافی در سال ۱۳۹۹، عنبران روستای گلیم‌بافی در سال ۱۳۹۹، جیرده روستای ملی سفال‌گری سنتی‌تر سال ۱۳۹۹ و شالما روستای ملی چوب‌تراشی در سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است.

او با بیان اینکه قاسم آباد روستای جهانی چادر شب ثبت شده است، افزود: در روستای عنبران محله در بخش گلیم بافی حدود ۱۸۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی استان گیلان از پرداخت بیش ۵۱ میلیارد تومان در قالب مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ در قالب ۶۹۴ طرح صنایع دستی خبر داد و اضافه کرد: اشتغال و اقتصاد گیلان در بخش صنایع دستی رونق ویژه ای گرفته است.

منبع: روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد