×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 16 اردیبهشت - 1403
false
true
۳/۵ میلیارد ریال به ترمیم آثار تاریخی آستانه اختصاص یافت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ محمد علی عابدی روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از این میزان اعتبار، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای ترمیم سه پل تاریخی این منطقه تخصیص داده شد، افزود: همچنین یک میلیارد ریال از اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی شهرستان نیز به ترمیم بقعه متبرکه آقا سید محمد یمنی (ع) کیسم تخصیص یافت.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت و اهمیت حفظ ، ترمیم و نگهداری آثار تاریخی در این شهرستان اظهار داشت: در سفر اخیر هیئت دولت به استان گیلان و به دنبال آن سفر معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شهرستان قول های مساعدی در خصوص اختصاص اعتبارات لازم جهت ترمیم و نگهداری آثار تاریخی منطقه داده شده است.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان آستانه‌اشرفیه در ادامه با بیان اینکه ترمیم و نگهداری آثار تاریخی در شهرستان نیاز به اختصاص اعتبارات مناسب و مستمر دارد، افزود: انتظار می رود در این خصوص مسئولین امر حمایت لازم را داشته باشند.

عابدی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۱۸ اثر تاریخی در این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده گفت: سه پل تاریخی ( یک پل بزرگ روستای تجن گوکه و یک پل کوچک و یک پل بزرگ در روستای نیاکو)  ، یک گورستان، یک بقعه متبرکه، مجموعه ساختمان های شیلات بندرکیاشهر از جمله آثار تاریخی موجود در این شهرستان است .

وی با اشاره به اینکه شناسایی و ثبت آثار طبیعی و معنوی در این شهرستان نیز با کمک محققیق در اولویت برنامه های این اداره قرار دارد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ده میراث طبیعی و معنوی شامل آئین ها و مراسمات مذهبی در این منطقه شناسایی شد، ضمن آنکه پیش از این یک میراث معنوی با قدمت بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ سال (آیین علم بندی روستای فوشازده) و یک میراث طبیعی متعلق به دوران هیرکانی (ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته) در این شهرستان به ثبت رسیده است.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان، با داشتن ۲ بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد