×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 25 اردیبهشت - 1403
false
true
کشف ۱۸۰ قلم شیء دارای اصالت تاریخی در رودبار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ ولی جهانی از کشف اشیای دارای اصالت تاریخی خبر داد و اظهار کرد: تعداد ۱۸۰ شیء دارای اصالت تاریخی و تعداد پنج شیء مرتبط با دوران معاصر در شهرستان رودبار کشف شد.

وی افزود: براساس برآوردهای کارشناسان، این اشیاء به لحاظ فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده و از تخریب گورستان وسیعی به دست آمده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: برآورد می‌شود که حداقل ۲۰ قبر تاریخی که حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه زندگی و آئین‌های تدفین نیاکان باستانی ما بوده‌اند مورد دستبرد و تخریب قرار گرفته‌اند.

جهانی، با اشاره به ماهیت این اشیاء، گفت: این اشیاء شامل ظروف زرین، سیمین و همچنین مفرغی بوده و بعضی از آنها در نوع خود منحصربفرد می‌باشند و بخشی از این اشیاء نیز مربوط به زیورآلات زرین زنانه از قبیل گوشوار و انگشتر بوده و برخی دیگر نیز شامل انواع مهره‌های از جنس عقیق، خمیر شیشه و صدف هستند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اشیاء به دست‌آمده می‌توان به دو ظرف شیشه‌ای مربوط به دوره ساسانی اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی گیلان با تقدیر از تلاش‌های فرماندهی نیروی انتظامی استان گیلان و همکاران پرتلاش این مجموعه به ویژه در شهرستان رودبار، یادآور شد: از عموم مردم فهیم و فرهنگ‌دوست گیلان خواهشمندیم در راستای حفاظت و حراست از میراث نیاکان و حفظ هویت تاریخی منطقه، با همکاری با نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی مستقر در ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خود، اطلاعات و اخبار لازم را در این رابطه به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع‌ دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد