×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  جمعه - 28 اردیبهشت - 1403
false
true
هدف جهاد دانشگاهی تبدیل طرح به دانش اجرایی و تبدیل دانش اجرایی به خدمات تخصصی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ دکتر حمیدرضا مسکنی جهاد دانشگاهی استان گیلان را یک سازمان دانست و اظهار کرد: جهاد دانشگاهی می تواند در استان ها یک واحد به نام آن استان داشته باشد؛ زمانی که این واحدها به بلوغ و کمال می رسند و صاحب پژوهشکده ها و مراکز آموزش عالی و علمی و کاربردی می شوند، می توانند در قالب سازمان به کار خودشان ادامه دهند.

وی جهاد دانشگاهی گیلان را یکی از ۹ سازمان جهاد دانشگاهی کشور دانست و افزود: سازمان جهاد دانشگاهی گیلان با برخورداری از چهار مرکز علمی – کاربردی، یک موسسه آموزش عالی، یک پژوهشکده محیط زیست و چهار معاونت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و پشتیبانی اقدام به ارائه خدمات متعدد می کند.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، با بیان اینکه بسیاری از مردم جهاد دانشگاهی را با موسسه آموزش عالی می شناسند، تصریح کرد: موسسه آموزش عالی و مراکز علمی – کاربردی انعکاس کوچکی از فعالیت های پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی در استان گیلان در بخش دانشجویی است.

مسکنی، با اشاره به حضور حدود ۳۰۰۰ دانشجو در جهاد دانشگاهی گیلان، عنوان کرد: یکی از محورهای اصلی فعالیت های آموزشی جهاد دانشگاهی در بخش آموزش های کوتاه مدت مهارت محور است که به اشتغال ختم می شود لذا تمام عناوین آموزشی دوره های مهارت محور در سطح کشور بررسی شده و دوره هایی که در استان دارای بازار کار مناسبی است، انتخاب و در جهاد دانشگاهی گیلان دنبال می شود.

وی نقش پررنگ جهاد دانشگاهی را در انجام امور بر زمین مانده آموزشی و پژوهشی دانست و اضافه کرد: سال گذشته ۶۰۰۰ نفر از آموزش های کوتاه مدت مهارت محور جهاد دانشگاهی در استان بهره مند شدند.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، جهاد دانشگاهی را زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و با بیان اینکه مدارک صادر شده از سوی جهاد دانشگاهی دارای اعتبار کافی بوده و قابلیت ترجمه دارد، متذکر شد: مدارک صادر شده در بخش های پزشکی نیز با هماهنگی مرکز ملی مهارت  وزارت بهداشت بوده و معتبر است.

وی با اشاره به ماموریت جهاد دانشگاهی در بخش اشتغال، اضافه کرد: جهاد دانشگاهی آموزش و اشتغال را در کنار هم می بیند و لذا در سطح ملی ورود پررنگی به مقوله اشتغال کردیم و طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با کارفرمایی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دستور کار بود. این طرح در استان با هدف توانمندسازی ۲۷۰ خانوار انجام شد و بعد از شناسایی و ارزیابی و آموزش و توانمندسازی و اتصال به بازار، به پایان رسید.

مسکنی، با بیان اینکه در بخش توانمندسازی مشاغل خانگی نیز ۹۹۰ نفر را به بازار متصل کردیم، گفت: ۱۱۰۰ نفر در مرحله شناسایی و ارزیابی و آموزش و توانمندسازی هستند. در فاز دوم توانمندسازی مشاغل خانگی و ایجاد کسب و کارهای کوچک را دنبال می کنیم.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، پژوهشکده محیط زیست را یکی از ظرفیت های قابل توجه و تاثیرگذار جهاد دانشگاهی در استان گیلان دانست و خاطرنشان کرد: در ساختار پژوهشی جهاد دانشگاهی وقتی یک محور به کمال می رسد، می تواند در یک ساختار مجزا مانند پژوهشکده شروع به کار کند لذا پژوهشکده محیط زیست تشکیل شد.

وی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی را دارای ساختارها و دستاوردهای ارزشمند دیگر از جمله بانک خون بند ناف دانست و گفت: جهاد دانشگاهی ساختار شبکه ای متشکل از واحدها و سازمان ها و پژوهشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی دارد و لذا در این شبکه اگر هر واحد، پژوهشکده یا پژوهشگاهی به یک دانش یا محصول برسد و بتواند آن را تبدیل به خدمت تخصصی جهت عرضه به عموم مردم کند، واحدهای دیگر نیز این امکان را دارند که آن خدمت را دریافت کنند و در محدوده خودشان خدمات لازم را ارائه دهند.

مسکنی، با بیان اینکه حدود یک دهه از فعالیت مرکز سلول های بنیادی خون بند ناف رویان در جهاد دانشگاهی گیلان می گذرد، یادآور شد: این امکان وجود دارد که سلول های بنیادی از بند ناف نوزاد دریافت، جداسازی و فریز شود و برای درمان بعضی از بیماری ها مانند سرطان خون و بیماری های مادرزادی خونی اثربخش باشد.

وی فعالیت پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی را در حوزه درمان سرطان برشمرد و بیان کرد: متاسفانه گیلان در این حوزه رتبه دار است و با توجه به دستاوردهای خوب این پژوهشکده در زمینه سلول درمانی و ویروس درمانی و پرتودرمانی، به دنبال دریافت مجوزهای لازم جهت راه اندازی این مرکز در گیلان با همکاری پژوهشگاه رویان و پژوهشکده معتمد هستیم و اعتبار قابل توجهی هم تخصیص یافته است و به زودی غربالگری را آغاز می کنیم.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به طرف موازی کاری با سازمان ها و رقابت با بخش خصوصی نمی رود، عنوان کرد: امروز پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی که زیر نظر سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان فعالیت می کند دارای پنج گروه پژوهشی زیست محیطی است و تاکنون بیش از ۱۰۰ مقاله علمی و پژوهشی منتشر کرده؛ همچنین ۱۸۳ طرح پژوهشی را با نتایج علمی موفق انجام دادیم و ۲۰ عنوان کتاب به چاپ رساندیم.

مسکنی، کمک به کارخانه های دارای مشکل زیست محیطی و تبدیل آنها به صنایع سبز، طرح مطالعاتی و پژوهشی دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت، مقابله با ریزگردها، تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب های امیرکلایه و بوجاق و… را از جمله خدمات پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در استان دانست و بیان کرد: در سطح کشور هم طرح فناورانه تصفیه آب همراه نفت را در دستور کار داریم که فاز مطالعاتی آن طی شده و در فاز نیمه صنعتی است.

وی هدف جهاد دانشگاهی را تبدیل طرح به دانش اجرایی و تبدیل دانش اجرایی به خدمات تخصصی دانست و اظهار کرد: بخش فرهنگی پیشانی جهاد دانشگاهی است و با زیرساخت هایی که داریم می توانیم بر دانشجویان متمرکز شویم. یکی از زیرساخت های قدرتمند جهاد دانشگاهی سازمان دانشجویان است که فقط به دانشجویان جهاد دانشگاهی اختصاص ندارد و به کلیه دانشجویان خدمات ارائه می دهد. در واقع می توانیم دانشجویی را که وارد سازمان دانشجویان می شود و از امکانات و اختیاراتش استفاده می کند، به مرور با کار جهادی و فرهنگ ایرانی – اسلامی پیوند بزنیم.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، طرح ملی «ایران مرز پرگهر» و مسابقات مناظره دانشجویی را از جمله برنامه های شاخص فرهنگی جهاد دانشگاهی دانست و اضافه کرد: اعتقاد داریم که در این جغرافیا یک حلقه گمشده بین دانش و ثروت وجود دارد و لذا آن چیزی که دانش را به صنعت تبدیل و تولید ثروت می کند، نوآوری است.

وی «جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران» را شعار امسال جهاد دانشگاهی دانست و متذکر شد: جهاد دانشگاهی ساختار چابکی دارد و لذا هر کجا مشکل وجود داشته باشد به سرعت شاهد اصلاح ساختارها هستیم تا نخبگان به راحتی وارد جهاد دانشگاهی شوند و ایده های نوآورانه خودشان را به جامعه عرضه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد