×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 19 اردیبهشت - 1403
false
true
سفیر مجارستان از موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان بازدید کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ سفیر مجارستان «زولتان وارگا هاسونیچ» و معاون او «رابرت نمت» از موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان بازدید کرد.
موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان نخستین موزه خصوصی ایران با محوریت یکی از مهمترین وقایع یکصدسال اخیر جهان است که بطور تخصصی اسناد، تصاویر، اشیاء و محتوای مربوط به جنگ جهانی دوم را پیش روی علاقه مندان قرار داده است.
در این بازدید “کارن امیدی” مدیر موزه جنگ جهانی دوم ونگارد ضمن معرفی بخشهای مختلف موزه، درباره یکی از رویدادهای مشترک تاریخی میان ایران و مجارستان که در شهر لاهیجان روی داده مطالبی را عنوان کرد که قبلا در مقالات تاریخی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.
حوالی سالهای ۱۶۰۲ میلادی شخصی مجار به نام “اشتیفان کاکاش فون زالان کمنی” به همراه هیئتی از سوی امپراطوری روم مقدس و هاپسبورگ ها به گیلان سفر می کند.
هدف وی رایزنی با چند کشور بمنظور ایجاد اتحاد علیه ترکیه عثمانی بود. وی ابتدا به لهستان و سپس به روسیه عزیمت کرده و سپس از مرز تاتارستان روسیه و دریای کاسپین وارد ایران شد.
بنا به اسناد موجود مسیر ورود این هیئت به ایران از طریق لنگرود بود، اما پیش از دیدار با شاه صفوی، این افراد به علت ابتلا به بیماری در لاهیجان فوت کردند، به جز یک نفر که خاطرات این سفر را در کتاب ایترپرسیکوم در سال ۱۶۰۹ میلادی به چاپ رساند.
سفیر مجارستان در دیدار از موزه جنگ جهانی دوم ونگارد ابراز امیدواری کرد روابط فرهنگی بمنظور بازشناسی بخشهای مشترک تاریخی میان ایران و مجارستان بیشتر مورد توجه محققین قرار بگیرد. در پایان از طرف مجموعه موزه جنگ جهانی دوم ونگارد، هدایایی به سفیر مجارستان اهداء شد و “زولتان وارگا هاسونیچ” ابراز امیدواری کرد که موزه جنگ جهانی دوم ونگارد لاهیجان بعنوان یک مکان فرهنگی با توسعه ی استانداردهای روز موزه داری، مورد بازدید علاقه مندان و گردشگران بیشتری قرار گرفته و معرف فرهنگ ایران و گیلان باشد.
لازم به یادآوری است که موزه جنگ جهانی دوم ونگارد از آغاز فعالیت میزبان چهره ها و شخصیتهای مختلف داخلی و خارجی بوده و از این رو توانسته در فهرست مهمترین اماکن دیدنی لاهیجان قرار بگیرد.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد