×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
false
true
فرآوری گیاه بامبو به عنوان منبع غذایی فراسودمند ارگانیک برای نخستین بار در ایران

به گزارش «گیل بان»؛ برای نخستین بار و پس از گذشت حدود 100 سال از ورود گیاه بامبو به ایران و توسعه موفقیت آمیز کشت و پرورش آن در شمال کشور، سرانجام پژوهشگر مبتکر گیلانی موفق به تولید اولین غذای فراسودمند ارگانیک از این گیاه شد.

صبح دیروز از این طرح اولویت دار پژوهشی به عنوان یکی از 4 طرح برتر فناورانه کشور با حضور سردار غلامحسین غیب ‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین؛ دکتر مهدی رحیمی مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری؛ سردار علی فضلی فرمانده دانشگاه افسری امام حسین (ع)؛ سردار زاده کمند معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرتیپ باقری معاون آموزش و پژوهش ستاد کل در نمایشگاه دانش، پژوهش و فناوری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور رونمایی شد.

دکتر ابراهیم آذرپور مبتکر این طرح با اشاره به اینکه حفظ امنیت، سلامت و کیفیت غذایی مقوله ای حیاتی برای دستیابی به استقلال سیاسی و اقتصادی، افزایش خودکفایی و نیز ارتقای توان ملی است، افزود: نیاز مبرم انسان به غذا و نحوه تأمین آن، همواره در طول تاریخ سبب تحریک و انگیزش به تلاش، خلاقیت و نوآوری بوده است.

عضو جامعه جهانی پژوهشگران گیاه بامبو با بیان اینکه افزایش لجام گسیخته جمعیت، به ویژه پس از انقلاب صنعتی، به تلاش و نوآوری برای تأمین غذا ابعاد گسترده تری بخشیده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون تهیه غذای سالم و کافی مهمترین دغدغه دولت ها به شمار می رود، زیرا که در صورت عدم تأمین آن، جامعه با بحران گرسنگی و متعاقب آن بسیاری از ناهنجاری ها روبرو می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس تعریف ارائه شده از سوی نشست جهانی غذا در سال 1996، امنیت غذایی هنگامی وجود دارد که همه مردم همواره به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و غذای در دسترس، نیازهای رژیم تغذیه ای سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی فعال و سالم فراهم سازد.

آذرپور افزود: در راستای حفظ امنیت و کیفیت غذایی استفاده از منابع جدید که دسترسی کافی در داخل کشور به آنها فراهم بوده و تأمین آن نیاز به خروج ارز و وابستگی به بیگانگان نیز نداشته باشد امری ضروری است و گیاه بامبو از ظرفیت کافی برای تبدیل شدن به این منبع غذایی ارزشمند برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه مناطق وسیعی از استان گیلان خصوصاً در شهرستان لاهیجان زیر کشت بامبو قرار دارند و تولیدات این اراضی همه ساله صرف مصارف گوناگونی از قبیل تولید صنایع دستی می شود، گفت: بامبو در این شهرستان در قالب باغات پهناور و غالباً بدون مصرف هیچ گونه کود و سموم شیمیایی، به صورت ارگانیک، برای کاربردهای هنری سنتی پرورش می یابد.

آذرپور با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه اقدامی در ایران جهت فرآوری ساقه های گیاه بامبو و تولید غذا از آنها صورت نگرفته بود، یادآور شد: بررسی های صورت گرفته بر روی ساقه های بامبو نشان داده که این ساقه ها از ارزش تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار بوده و به لحاظ محتوای فیبر رژیمی و مواد معدنی غنی و از نظر چربی در سطح پایین هستند.

وی تصریح کرد: ساقه های بامبو با توجه به ویژگی های اساسی همچون پائین بودن چربی، سرشار بودن از ویتامین ها، اسیدهای آمینه ویژه، مواد معدنی، فیبر رژیمی، و … ، به عنوان غذایی ایده آل برای یک رژیم تغذیه ای سلامتی بخش و فراسودمند به شمار می رود.

آذرپور در پایان با بیان اینکه ساقه های بامبو نه تنها خوشمزه بوده بلکه غنی از مواد مغذی و فیتوشیمیایی که برای سلامتی بشر مفیداند هستند، خاطرنشان کرد: ساقه های جوان می توانند پس از فرآوری به صورت تازه، خشک شده، کنسرو شده و تخمیر شده به عنوان یک منبع مهم غذایی در الگوی غذایی مردم کشورمان گنجانده شده و نویدبخش امنیت غذایی پایدار و سلامتی برای جامعه ایرانی باشند.

منبع: همای خبر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد