×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403
false
true
اربا دوشاب گیلان، باب دندان خوش خوراک‌ها

به گزارش «گیل بان»، میوه جنگلی اَربه یا اَربا همان خرمالوی وحشی گیلان است که در نیمه دوم فصل خزان، بعد از گذر از این هفت خان، شیره‌اش درون تشت‌‌های بزرگ قل می‌زند و دوشابی به شیرینی عسل پس می‌دهد و باب دندان خیلی‌هاست.

اَربا دوشاب گیلان که ماده اولیه اش – خرمالوی جنگلی – فراوان و خودرو است، هم منبع درآمد فصلی برای روستاییان است و هم با خواص سرشاری که دارد، سلامت را چاشنی ذائقه و طبع مردم می کند و از طرفی فرآیند فرآوری و پخت آن که سنتی دیرینه و کار گروهی است، فرهنگ همکاری و مسئولیت پذیری را تقویت می کند.

جواد زاده مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، یکی از الزامات سرمایه‌گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی را در دسترس بودن مواد اولیه عنون کرد و گفت: اربا یا همان خرمالوی وحشی یک میوه خودرو و جنگلی است که از مقدار محصول و سطح عرصه هایی که در آن می روید آمار مشخصی در دست نیست و از طرفی بر خلاف انگور که مقدار تولید آن زیاد است و در بیشتر فصول وجود دارد، فقط در دو ماه پایانی پاییز وجود دارد.

جوادزاده ادامه داد: انتقال شیوه دوشاب پزی به بخش صنعتی که بصورت سنتی انجام می‌شود، نیاز به تحقیقات وسیع و بررسی قابلیت فرآوری آن دارد.

وی تصریح‌ کرد: اگرچه امکان ایجاد صنایع فرآوری ویژه دوشاب وجود ندارد اما می‌توان بخشی از خط تولید صنایع مربا و شیره را به طور ترکیبی به تولید اربا دوشاب اختصاص داد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در 3 واحد صنایع تولیدی مربا و بسته بندی عسل گیلان، بسته بندی دوشاب هم انجام می شود.

وی ادامه داد: یک واحد صنایع فرآوری محصولات باغی دانه دار هم با 90 درصد پیشرفت در حال ساخت است که پس از بهره برداری می تواند پشتیبان خوبی برای بسته بندی دوشاب کارگاه های سنتی هم باشد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به اداره‌های جهاد کشاورزی گیلان هم ابلاغ شده است که متقاضیان تسهیلات کارگاه های خانگی دوشاب پزی را برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد