×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
false
true
حضور بانوان با حجاب و عفاف در مساجد از منظر قرآن و عترت تأمل برانگیز است

مارال مرادی نویسنده کتاب «مسجد از منظر قرآن و عترت» در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی «گیل‌بان»؛ اظهار کرد: منابع اسلامی به ویژه قرآن و عترت از ارزشمندترین منابعی هستند که به عنوان راهنمای بشریت در سبک زندگی اسلامی محسوب می‌شوند. مرادی با توجه به ترویج سبک‌ زندگی اسلامی کتاب محور بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم که در زمینه اصلاح سبک زندگی مردم موفق باشیم، یکی از اصلی‌ترین راهکارهایش اهتمام نسبت به قرآن و عترت به همراه تأمّل و تفکّر است. وی جایگاه نهاد مسجد در فرهنگ اصیل دینی و نگرش بزرگان دین را بسیار رفیع و به عنوان مهم‌ترین نهاد جامعه انسانی دارای کارکردی جامع و چند منظوره دانست و تصریح کرد: مسجد نقطه تلاقی فرد با جامعه و کانون پرورش فرد برای مسئولیت‌های اجتماعی و الهی خود در یک نظام دینی است، از این رو کاوش و معنا کاوی مسجد در قرآن و سیره اهل بیت (ع) در زمانه حاضر ما را برای در انداختن الگوهای جدید جامعه دینی با بازسازی زمانمند واقعیت صدر اسلام مدد می‌رساند. نویسنده کتاب «مسجد از منظر قرآن و عترت» با بیان اینکه ظرفیت و توان عملی مسجد در تعالی و رشد جامعه اسلامی و کارکردهای گوناگون عبادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اخلاقی، تبلیغی، مبارزاتی، رسانه‌ای، روحی- روانی و … حاکی از نقش ویژه این مکان مقدس در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب اسلامی است، گفت: عواملی چون سکورالیسم، گسترش ارزش های مادی و دنیا‌پرستی، نداشتن ارتباط موثر و جذب حداکثری آحاد جامعه به ویژه بانوان و جوانان و … به عنوان موانع نقش‌آفرینی و کارکرد حداکثری مسجد به حساب می‌آید که می‌بایست مد نظر قرار گیرد.

این نویسنده عضو سرای اهل قلم ایران با اشاره به تلاش ‌های خود پیرامون تألیف کتاب یکصد و پنجاه و چهار صفحه‌ای «مسجد از منظر قرآن و عترت» در سال هزار و چهارصد و یک از سوی انتشارات راز نهان تهران، عنوان کرد: اهمیت مسجد در اسلام بسیار مهم است و نقش محوری دارد و عمل به رهنمودهای آنها سعادت دنیوی و اخروی بشر را تضمین می‌نماید. مرادی تأکید کرد: تکرار بیست و هشت بار واژه مسجد در قرآن کریم و همچنین تکرار چهل بار کلمه مسجد در احادیث نشانه اهمیت، ارزش و عظمت مسجد می‌باشد. وی با یادآوری حضور تاریخی زنان در مساجد در صدر اسلام و عملکرد پیامبر (ص) در تشویق زنان برای حضور در مسجد و نهی موردی آنان در موارد خاص، بیان کرد: عملکرد خلفا در دوران پس از پیامبر با راه و روش حضرت محمد (ص) متفاوت بود و در این دوره محدودیت ‌هایی برای حضور زنان در مساجد شکل گرفت. نویسنده کتاب «مسجد از منظر قرآن و عترت» با بیان این موضوع که ائمّه پس از رحلت پیامبر راه و روش حضرت محمد (ص) را ادامه دادند و محدودیتی برای حضور زنان در مسجد قرار ندادند، افزود: علمای شیعه نیز با پیروی از اهل‌بیت به حضور زنان در مساجد اهمیت و ارزش دادند و این امر به‌ تدریج باعث گسترش حضور بانوان در مساجد به ویژه در مراسم مذهبی و عزاداری شد.

مرادی با اشاره به اینکه در بیست و یک آیه قرآن کریم و چهل حدیث از اهل بیت (ع) به دو مسئله حجاب و عفاف پرداخته شده است، تصریح کرد: حجاب (به معنای پوشش بیرونی) و عفاف (به معنای پوشش بیرونی) به عنوان یک خواسته فطری بشر که محدود به اسلام نیست، به عنوان دو ارزش در جامعه بشرى و به ویژه جوامع اسلامى مطرح است و هویت‏‌بخشى؛ تأمین آرامش روانى؛ حفظ طراوت و طهارت روح؛ امنیت اجتماعى؛ تعالى معنوى؛ سلامت روحى و بهداشت جنسى؛ آرامش و استحکام خانواده و جامعه؛ و حفاظت از وقار، شخصیت، کرامت، اصالت و عظمت زن از جمله فواید و آثار حجاب و عفاف محسوب مى‌شود. وی با تأکید بر موضوع تحکیم خانواده و تعالی جامعه تحت لوایِ حجاب و عفاف زن و حیای مرد، اظهار کرد: بین واژه‌ «حجاب» و پوشش ظاهری، و واژه‌ «عفت» و بازداری باطنی انسان، تأثیر مستقیم و تاثر متقابل وجود دارد و باید در گام دوم انقلاب با استفاده از ابزار و شیوه های کاملاً مدرن و مؤثر، به نقش حجاب و عفاف به عنوان یک راهکار فرهنگ بومی و اسلامی در سه مرحله نهادینه‌سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، به کوشش پرداخت. نویسنده کتاب «مسجد از منظر قرآن و عترت» با بیان این موضوع که بانوان با حجاب و عفاف زمینه امنیت و مصونیت فردی و اجتماعی جامعه را ارتقا می‌بخشند و در مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و آرامش و پایداری نهاد مقدس خانواده و سلامت زندگی نقش بارزی دارند، افزود: حضرت فاطمه (س)، حضرت مریم (س)، حضرت خدیجه (س)، حضرت سمیه (رض) و حضرت زینب (س) را بر اساس آیات و روایات اسلامی به عنوان پنج الگوی برتر زنان با حجاب و عفاف و دختران مسلمان شناخته می‌شوند.

مرادی از حفظ حجاب و عفت بانوان، اجتناب از پوشش نامناسب، دوری کردن از سخنان ناپسند، دوری کردن از چشم‌چرانی و پرهیز کردن از آشکارسازی زینت‌های طبیعی و غیرطبیعی به عنوان مهمترین راه‌کارهایی که در دین مقدس اسلام جهت ایجاد و تقویت امنیت اخلاقی بیان گردیده نام برد و گفت: عفاف و حجاب از اعتقادات ناب دینی و باورهای پاک الهی گرفته شده است و انسان معاصر برای تعالی و کمال خود به بهره‌گیری از این دو ویژگی نیاز دارد. وی با بیان اینکه قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (ع)، باتوجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای ظاهری و درونی مردان و زنان؛ مرزها و حدودی را بیان کرده است، تأکید کرد: ملاک برتری انسان رعایت این مرزها برای حفظ سلامت فردی و جمعی جامعه است. نویسنده کتاب «مسجد از منظر قرآن و عترت» با استناد به نتایج تحقیقات پژوهشگران بیان کرد: آسیب‌های موجود در تربیت حجاب و عفاف در پنج حوزه خانواده، محیط‌های آموزشی، رسانه‌ها، نهادهای حکومت و موقعیت‌های مذهبی بررسی می‌شوند که تأثیر محورهای خانواده و محیط‌های آموزشی، بالاتر از سایر حوزه‌ها می‌باشد.

مرادی با بیان اینکه منابع دین مبین اسلام در مقایسه با سایر ادیان توجه ویژه‌ای به جایگاه زن دارند، متذکر شد: از نظر مقام انسانی، قرب به خداوند، رشد و کمال انسانی؛ بین زن و مرد بر اساس معیارهای ارزشی قرآن و عترت نوعی برابری حاکم است. وی با استناد به مجموعه روایات و آیات درباره‌ی آثار حضور زنان در مسجد گفت: اگر بانوان با رعایت شرایط در مساجد به عنوان خانه‏ خدا در روی زمین حضور یابند، می‌‌توانند از آثار عبادی، آموزشی، تربیتی، تبلیغی، فرهنگی، معنوی، علمی، سیاسی، اجتماعی و به‌ویژه اثرات اخلاقی، روحی- روانی و تعالی‌بخش مسجد بهره‌مند گردند. نویسنده کتاب «مسجد از منظر قرآن و عترت» در پایان عنوان کرد: نتیجه حضور بانوان در مساجد، تعالی تربیت اسلامی جامعه است زیرا زنان به‌ عنوان مربی جامعه و نیمی از جامعه که تأثیرگذار بر نیم دیگر جامعه هستند می‌توانند نقش بارز و مستقیمی در مسئله‌ تعلیم و تربیت اسلامی جوامع و تحقق معنویت داشته باشند.

خبرنگار: ابراهیم آذرپور

انتهای پیام/

 

 

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد