×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 16 اردیبهشت - 1403
false
true
آیین نکوداشت حاج محمدمیرزا قوانلو ملقب به کاشف‌السطنه برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ آیین نکوداشت حاج محمدمیرزا قوانلو ملقب به کاشف‌السطنه (پدر صنعت چای ایران) عصر امروز در موزه چای لاهیجان با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و … برگزار شد.این برنامه با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی لاهیجان، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان و سازمان چای کشور برگزار شد.

در این مراسم ضمن گرامیداشت نود و پنجمین سال درگذشت مرحوم کاشف‌السلطنه ملقب به پدر چای ایران و جایگاه او با قرائت فاتحه و تقدیم شاخه‌های گل بر روی سنگ قبر کاشف‌السلطنه سالگرد درگذشت این بزرگ مرد را ارج نهادند.

ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، روح الله بخشی‌نژاد فرماندار لاهیجان، فرهاد سازنده معاون بهبود تولیدات چای سازمان چای کشور، رضا زنده دل شهردار لاهیجان، علی امیری پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ استان از سخنرانان حاضر در این نکوداشت بودند.

در حاشیه مراسم آئین نکوداشت کاشف‌السلطنه، از لوح ثبتی با موضوع مهارت سنتی فرآوری چای دستی (دس چای) فهرست میراث فرهنگی ناملموس رونمایی شد.

بر روی سنگ قبر کاشف‌السلطنه در مزارش نوشته شده است: «هوالباقی – جایگاه و مزار شاهزاده حاجی محمد میرزا کاشف السلطنه چایکار است که پس از اتمام تحصیلات در اروپا در سنه ۱۳۱۴ هجری در سن ۳۵ سالگی به سِمَت ژنرال قنسولی هندوستان رفت و در ضمن توقف در آن سرزمین فن زراعت چای را آموخته و این محصول گرانبها را با هزاران مشقت به رسم ارمغان به وطن عزیز خود آورده، اول کسی بود که چایکاری را در ایران وظیفه همت خود دانسته و تمام عمر، علاوه بر خدمات عمده که بر دولت و ملت نموده با نهایت سعی در این راه کوشیده و مجدداً برای توسعه کشت چای در سن ۶۵ سالگی مأمور به هندوچین و ژاپن شده و در مراجعت از راه بوشهر در روز شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۰۸ شمسی دو ساعت بعد از ظهر در کتل ملوب با اتومبیل پرت و این جهان را با جهانی آرزو به جهانیان واگذار و شهید راه وطن شد. ۱۳۰۸ شمسی».

مقبره کاشف السلطنه در سال 1335توسط انجمن ملی مفاخر کشور با معماری غفور گنجه ای ساخته شد. در سال 1370 این مقبره در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار می گیرد و تا سه سال بعد به عنوان بخش اداری اداره کل میراث فرهنگی محسوب می شد و چون فضای داخل آن آماده نبود، در سال 1375 طی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گنجینه تاریخ چای ایران مرمت و بازسازی و به عنوان اولین گنجینه چای ایران افتتاح می شود. در این مقبره اسناد مربوط به چای و چایکاری که در گیلان رواج دارد، در معرض دید عموم گذاشته شده و درمجموع بیش از 300 قلم از اشیایی که در داخل موزه ایران باستان و گنجینه رشت قرار داشت، به این موزه انتقال یافت و بخش کوچکی از این اشیا نیز اهدای مردم می باشد

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد