×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 30 اردیبهشت - 1403
false
true
اشتغال زایی و توسعه روستایی با سریع الرشدترین گونه درختی جهان

به گزارش «گیل بان»؛ صبح امروز جلسه بزرگداشت ”روز جهانی بامبو در ایران“ و بررسی ظرفیت های این گیاه ارزشمند در مسیر توسعه استان گیلان با حضور مهندس امیر جانبازی فرماندار شهرستان لاهیجان، دکتر ابراهیم آذرپور مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان، بخشداران و برخی از روسای دستگاه های اجرایی و تعدادی از فعالین حوزه بامبو این شهرستان برگزار شد.

 

عدم وجود اطلاعات کافی از سطح زیر کشت و وضعیت کنونی بامبو در گیلان

فرماندار لاهیجان در ابتدای این جلسه با اشاره به لزوم توجه کافی به ظرفیت های بسیار ویژه این شهرستان علی الخصوص در بخش های درمانی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و کشاورزی تصریح کرد: لازم است با استفاده از امکانات موجود در داخل شهرستان و نیز جذب امکانات استانی در جهت بالفعل ساختن این استعدادهای بالقوه کوشا باشیم.

جانبازی با بیان اینکه لاهیجان شهرستانی شاخص در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی بوده و به لحاظ ضریب مکانیزاسیون از رشد مطلوبی نیز برخوردار است، افزود: مکانیزاسیون عامل کاهش هزینه های تولید، افزایش سرعت عملیات و ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات است.

وی با اشاره به فرا رسیدن 18 سپتامبر روز جهانی بامبو، خاطرنشان کرد: لاهیجان شهرستانی شاخص در حوزه بامبو بوده و این محصول به نوعی برند این شهرستان محسوب می شود.

جانبازی به وجود بستر مناسب برای پرورش بامبو در لاهیجان اشاره کرد و گفت: متأسفانه اطلاعات زیادی از سطح زیر کشت و وضعیت کنونی بامبو در گیلان وجود ندارد و این انتظار از مسئولین حوزه کشاورزی شهرستان و استان برای اجرای مطالعات علمی در این حوزه به منظور فراهم سازی اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه ریزی های آینده می رود.

 

لزوم تاسیس دبیرخانه دائمی بامبو در لاهیجان

وی بر لزوم توجه به افزایش تولید و توسعه اشتغال زایی مبتنی بر بامبو تاکید کرد و یادآور شد: لاهیجان می تواند به عنوان شاخصی در حوزه صنایع دستی و محصولات جانبی بامبو در کشور مطرح شود.

جانبازی به اهمیت زیست محیطی گیاه بامبو اشاره کرد و افزود: ایجاد پارک های بامبو می تواند در توسعه گردشگری شهرستان بسیار مفید باشد.

وی تاسیس دبیرخانه دائمی بامبو و ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در لاهیجان را امری ضروری دانست و تصریح کرد: برای کشت و توسعه این گیاه در شهرستان نیازمند تعامل دستگاه های مرتبط با این حوزه هستیم.

جانبازی با اشاره به وضعیت ماشین آلات فرآوری چوب بامبو در خانه صنایع دستی لاهیجان واقع در دهستان لیالستان، خاطرنشان کرد: بازسازی، تعمیر و تجهیز این دستگاه ها منجر به تسهیل تولید می شود لذا باید هرچه زودتر در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گیرد.

 

بامبو سریع الرشدترین گونه درختی جهان است

در ادامه این جلسه، مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبوی گیلان با اشاره به سابقه 100 ساله کشت و پرورش بامبو در ایران، تصریح کرد: سطح زیر کشت این گیاه در جهان حدود ۳۱ میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار بوده و آسیا با ۱۷ میلیون ۳۶۰ هزار هکتار حدود ۵۵ درصد سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

آذرپور تولید جهانی بامبو را بیش از بیست میلیون تن در سال دانست و گفت: ارزش کل تجارت جهانی این گیاه سالانه به حدود ۶۰ میلیارد دلار رسیده و اشتغال ۲.۵ میلیارد نفر در دنیا به صنایع مرتبط با آن وابسته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بامبو سریع الرشدترین گونه درختی جهان بوده که نقشی چشمگیر در احیا و حفاظت از منابع طبیعی ایفا می کند، خاطرنشان کرد: افزایش پژوهش های کاربردی و دانش بنیان در حوزه بامبو منجر به رونق اقتصادی بخش کشاورزی و توسعه روستایی در گیلان خواهد شد.

آذرپور تکثیر آسان و رشد سریع بامبو را مزیتی ویژه برای احیای جنگل ها در کشورمان دانست و افزود: توسعه کشت این گیاه به منظور نگهداشت خاک علی الخصوص در اراضی شیب دار و جلوگیری از فرسایش خاک و رانش زمین در این مناطق از روش های رایج در بسیاری از نقاط جهان است.

 

لاهیجان، پایتخت بامبوی ایران

وی با اشاره به لزوم گسترش بسترهای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری در استان یادآور شد: احداث پارک های مبتنی بر بامبو در مناطقی نظیر کیوتو چین، پکن ژاپن و گار فرانسه نمونه هایی از ظرفیت بالای این گونه گیاهی در حوزه گردشگری است.

آذرپور با اشاره به اینکه شهرستان لاهیجان پایتخت بامبو و خاستگاه صنایع دستی آن در کشور است، تصریح کرد: این گیاه در استان گیلان بدون نیاز به آبیاری، به شکل دیم و حتی در خاک های فقیر به لحاظ عناصر غذایی قابل پرورش بوده و از این حیث نیز نسبت به بسیاری از گونه های درختی برتری دارد.

وی به کارایی بسیار بالای بامبو در جذب دی اکسیدکربن و رهاسازی اکسیژن در اتمسفر اشاره کرد و افزود: هر هکتار جنگل بامبو سالانه 62 تن دی اکسیدکربن را ترسیب می کند در حالی که این میزان در یک جنگل معمولی و جوان تنها به 15 تن می رسد. از طرفی قادر است 35 درصد اکسیژن بیشتری را نسبت به تعداد برابر از سایر درختان تولید کند.

آذرپور با اشاره به ارزش بالای ابریشم مصنوعی تولید شده از الیاف ساقه بامبو گفت: پوشاک تهیه شده از این الیاف به دلیل دارا بودن ویژگی های آنتی باکتریالی، ایجاد حس تازگی، نرمی و انعطاف پذیری بالا، جذب مطلوب عرق بدن، خنک بودن در تابستان و گرم بودن در زمستان از قیمت بالاتری نسبت به سایر پارچه ها و پوشاک برخوردار است.

وی در پایان با بیان اهمیت کاربرد بامبو در صنعت ساختمان یادآور شد: رویکرد معماری سبز و دوست دار محیط زیست در درازمدت نقش قابل توجهی را در سالم سازی محیط زیست شهری ایفا می کند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری گیلان

انتهای پیام/

 

 

 

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد