×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 30 اردیبهشت - 1403
false
true
کتابخانه های ملی از مرگ نابهنگام فرهنگی پیشگیری می کنند

به گزارش «گیل بان»، ژاله حساس خواه در میزگرد علمی «بررسی وضعیت تفکر در ایران» که به مناسبت گرامیداشت هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی ایران در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، مردم ایران را وارثان هویت این مرز و بوم دانست و اظهار کرد: ایران با همه فراز و فرودهایش همچنان کشوری زنده، پویا و اصیل است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت هشتادمین سال تاسیس کتابخانه ملی در گیلان همزمان با سراسر کشور، افزود: برپایی نمایشگاه «نفایس ایران زمین»، برگزاری همایش «تجلیل از راویان تاریخ  شفاهی استان گیلان» و گلباران مزار درگذشتگان جامعه فرهنگ و ادب گیلان از جمله برنامه های گرامیداشت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی ایران در استان گیلان است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، با تاکید بر لزوم تقویت تفکر صیانت از میراث ملی، تصریح کرد: «میراث» به زعم عموم به نام است و از طرف صاحب ارث از طریق وصیتنامه به وارث منتقل می شود. در واقع این وصیتنامه است که درباره حق قانونی وارث سخن می گوید و نیت ارث گذارنده را در مورد دارایی های گذشته برای آیندگان روشن می کند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه وارث ارزش ارث و وظیفه خطیر حفظ آن را می داند، گفت: طبیعی است که وارث نگهداری از ارث را به قیمت خریدن همه دشواری ها بر خود هموار می کند، اما همه مواریث اینگونه نیستند، یعنی برخی از مواریث بی نام و متعلق به همه آحاد مردم است و اگر مجموعه ای نباشد که مشخص کند این گنجینه ها چیستند، کجا هستند و ارزششان در چیست؟ شاید اراده ای هم برای حفظ و تداوم آنها در گذر زمان باقی نماند.

وی ادامه داد: ممکن است به دلیل غفلت ناخواسته به جایی برسیم که از دیدگاه دیگران تصور شود، نه گذشته ایم داشته ایم و نه آینده ای؛ و تنها آمده ایم تا مانند سایر موجودات دوره های زیستی را یکی پس از دیگری بگذرانیم و این تراژدی درست زمانی آغاز می شود که در غیاب دلسوزانی که گنجیده میراثی یک قوم را به ارث برده اند، روح فهمیدن، اندیشیدن و به یاد سپردن بمیرد.

حساس خواه، وجود مراکز منحصر به فرد تحت عنوان «کتابخانه های ملی» توسط کشورها را برای پیشگیری از مرگ نا به هنگام فرهنگی دانست و عنوان کرد: کتابخانه های ملی هستند تا نگهبانان گنجینه میراثی کشورشان باشند و آن را به سلامت از نسلی به نسل دیگر بسپارند.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان یادآور شد: در ایران این مهم بر عهده کتابخانه 80 ساله ملی جمهوری اسلامی ایران گذاشته شد و این مجموعه تاکنون توانسته با افتخار با ثبت 9 میلیون منبع اطلاعاتی ارزشمند مکتوب و غیر مکتوب به عنوان بزرگترین و معتبرین سازمان علمی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی در منطقه جنوب غربی آسیا وظیفه حفظ، نگهداری و اشاعه گنجینه های هویتی این سرزمین پر از رمز و راز و همواره سرفراز را به خوبی تولیت کند.

وی با بیان اینکه امروزه کشورها به کتابخانه های ملی یکدیگر به عنوان آیینه هویتی ایشان می نگرنند، خاطرنشان کرد: غنای هرچه بیشتر کتابخانه ها با غنای هویتی سرزمین ها ارتباط تنگاتنگی یافته؛ تا جایی که این دو مفهوم به صورت مفاهیم همنشین و همخوان تلقی می شود لذا به منظور حضور هرچه مقتدرانه تر در این آوردگاه فرهنگی، مسئولیت گردآوری و حفظ میراث مکتوب و غیر مکتوب در جای جای کشورمان بین مدیریت های استانی دارای میراث ارزشمند در سراسر کشور توزیع شده تا بشود با هم افزایی نیروها به تکمیل دقیق تر و سریع تر اطلاعات ارزشمند هویتی کشورمان به تفکیک مناطق و استان ها دست یافت.

حساس خواه، میزان موفقیت مدیریت ها را به فراخور نوع نگاه مسئولان هر استان متفاوت دانست و اضافه کرد: برخی از استان ها مانند فارس، خراسان، همدان و کرمان با درک اهمیت فرهنگ و هویت به عنوان زیرساخت توسعه توانسته اند نقش انکارناپذیری در تکمیل پازل میراث هویتی ایران داشته باشند، اما برخی دیگر وضعیت مناسبی ندارند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه استان گیلان از داشته های بی نظیر فرهنگی و هویتی برخوردار است، متذکر شد: متاسفانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان همچنان به سختی و سنگینی در پس کاروان عظیم فرهنگی کشور در حرکت است؛ البته این کندی حرکت به معنی انکار عظمت و تاریخ بزرگ گیلان نیست، بلکه شاید به دلیل بی نام بودن این گنجینه موروثی و نبود متولیان با نگاه مناسب به این مقوله مهم باشد که مسئله صیانت از هویت ملی دچار فراموشی و ضعف حافظه نه تنها وارثان، بلکه کنشگران فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شده است.

وی ناشناس بودن «سایه» را یکی از نشانه های آلزایمر فرهنگی گیلان دانست و گفت: هوشنگ ابتهاج زنده است، نفس می کشد و اثر تولید می کند، اما در سالروز میلادش هنوز عده ای نمی دانستند که این شاعر گیلانی همان «سایه» است لذا لازم است بدانیم اگر مجموعه هایی مقتدر همچون سازمان اسناد و کتابخانه ملی نباشند که این سرمایه ها را به درستی به جامعه بشناسانند و تکریمشان کنند، چه بسا این گنجینه ها به راحتی توسط کشورهای دیگر مصادره شوند؛ درست مانند بسیاری از میراث اصیل مان که امروزه به نام دیگر کشورها ثبت شده است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان، میزگرد علمی «بررسی وضعیت تفکر در ایران» را بهانه ای برای اندیشیدن درباره اینکه از کجا آمده ایم، چرا آمده ایم و به کجا می رویم دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم به فرهنگ سلامی دوباره کنیم و پاسدار شایسته ای برای میراث معنوی این خطه باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد