×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 29 اردیبهشت - 1403
false
true
کاهش وابستگی به پلاستیک با راهکارهای ساده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ 7 درصد از پسماندهای شهری (3500 تن در روز) در کشورمان را انواع پلاستیک که بیشتر از نوع بادوام بوده و صدها سال طول می‌کشد تا به ‌خودی‌ خود تجزیه و نابود شوند، تشکیل می دهد.

پلاستیک ها، موادی ساخته دست بشر بوده که ساختاری بر پایه عناصر مختلف شیمیایی همانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، کلر و گوگرد دارند. حدود 4 درصد نفت تولیدی در جهان برای تولید مواد پلاستیکی به کار گرفته می شود.

سالانه حدود 250 هزار تن پلاستیک در کشورمان تولید می شود، لذا اتخاذ راهکارهای موثر جهت فرهنگ سازی و آموزش جامعه برای کاهش مصرف پلاستیک، استفاده مجدد از آن، تفکیک پسماندها از مبدا و بازیافت این مواد به حفاظت از محیط زیست کمک قابل توجهی خواهد کرد.

 

در ادامه شما را به مطالعه پنج راهکار ساده برای کاهش وابستگی به پلاستیک دعوت می کنیم.

 

1- از مصرف پلاستیک های یک بار مصرف خودداری کنید

نود درصد پلاستیکی که ما در زندگی روزمره از آن استفاده می کنیم دور ریختنی یا یک بار مصرف هستند. کیسه های مواد غذایی، بسته بندی های پلاستیکی، کیسه های زیپ دار و لیوان های پلاستیکی قهوه و چای از این قبیل پلاستیک های یک بار مصرف محسوب می شوند. پلاستیک های یک بار مصرف به ویژه نقش بسیار مخربی را ایفا می کنند، زیرا که تجزیه کیسه یک بار مصرف پلاستیکی در محیط زیست می تواند تا هزار سال به طول بیانجامد. حتی این پلاستیک ها قادرند به میکروپلاستیک ها که قطعات کوچک پلاستیکی هستند تبدیل شده و اغلب به صورت اشتباه به عنوان غذا توسط پستانداران، پرندگان یا ماهی ها مصرف شوند. با توجه به شیوع مصرف پلاستیک در زندگی ما، نخستین قدم برای کاهش وابستگی، جایگزینی پلاستیک های یک بار مصرف با گزینه های قابل استفاده مجدد از قبیل کیسه های پارچه ای، ظروف نگهداری شیشه ای، ظروف نقره ای و لیوان های سرامیکی است.

 

2- میکروپلاستیک های تغییر شکل یافته را تشخیص دهید

بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی حاوی “لایه بردارها” بوده که در حقیقت دانه های کوچک پلاستیکی هستند. ممکن است که این میکروپلاستیک ها بی ضرر به نظر برسند، اما آنها دقیقاً مضر هستند، زیرا که ابعاد کوچک آنها می تواند باعث گریز آنها از تصفیه خانه های فاضلاب های خانگی و صنعتی و حرکت آنها به سوی اقیانوس شده که اغلب به اشتباه توسط ماهی ها به عنوان غذا مصرف شوند. برای حل این مشکل، تلاش کنید که از لایه بردارهای طبیعی نظیر بلغور جو یا نمک استفاده کنید.

 

3- یک بطری آب قابل استفاده مجدد به همراه داشته باشید

بطری های یک بار مصرف آب و نوشابه از بزرگترین منابع ضایعات پلاستیکی در دنیا به شمار می روند. در سال 2016 میلادی، بیش از 480 میلیارد بطری پلاستیکی نوشیدنی در سطح جهان فروخته شد. برای جلوگیری از این وضعیت، لازم است آب و نوشابه ها در بطری های قابل استفاده مجدد از جمله بطری های شیشه ای فروخته شوند. در مکان هایی که آب نوشیدنی ایمن وجود دارد و از سلامتی آن اطمینان دارید، بطری آب قابل استفاده مجدد خود را پر کنید.

 

4- به مصرف کارد و چنگال ها، قاشق ها، نی ها و ظروف پلاستیکی نه بگوئید

گاهی اوقات بدون این که حتی درخواست کرده باشیم، پلاستیکی به ما داده می شود. در رستوران ها تقاضای نی های پلاستیکی برای مصرف نوشیدنی ها نکنید. از رستوران ها بخواهید غذای شما را در ظروف کمتری بسته بندی کنند. به آنها بگوئید نیازی به کارد، چنگال و قاشق پلاستیکی ندارید و از وسایل قابل استفاده مجدد خود از جمله قاشق های فلزی یا چوبی استفاده می کنید.

 

5- بازیافت کنید

این ممکن است امری بدیهی و آشکار به نظر آید، اما اکثر پلاستیکی که ما از آنها استفاده می کنیم قابل بازیافت نیستند. جایی که گزینه بازیافت وجود دارد، اطمینان حاصل کنید پلاستیکی که شما استفاده می کنید قابل بازیافت باشد، اما به یاد داشته باشید، پیشگیری از تولید زباله آسان تر از مدیریت آن است.

انتهای پیام/

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد