×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 30 اردیبهشت - 1403
false
true
مدیران ملی و استانی بودجه نفت را نادیده بگیرند

به گزارش «گیل بان»، مصطفی سالاری، استاندار گیلان در اولین نشست هم اندیشی مدیران ستادی و استانی سازمان برنامه و بودجه کشور که تحت عنوان «افزایش بهره وری در شرایط پیش روی کشور با تمرکز بر بودجه سال 98» در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد، با بیان اینکه مسئولان برنامه ریزی کشور نقش محوری در توسعه ملی و استانی دارند، اظهار کرد: قطعا خروجی این نشست در توسعه کشور اثربخش خواهد بود.

وی وابستگی بیش از حد به نقت را یکی از مشکلات اقتصاد کشور دانست و افزود: این وابستگی ما را از بسیاری از فرصت ها، ظرفیت ها، داشته ها و منابع طبیعی و انسانی غافل کرده است. اگر پیش تر از این ظرفیت ها استفاده می کردیم، امروز به نفت وابسته نبودیم.

نماینده علی دولت در گیلان، قانون بودجه سنواتی و تدوین برنامه های توسعه پنج ساله را چکیده کارکرد مسئولان برنامه ریزی کشور دانست و گفت: متاسفانه نگاه تمرکزگرایانه به نقت شما را از توجه به فرصت های دیگر بازداشته است لذا نیازمند بازنگری هستیم.

سالاری، با بیان اینکه بودجه کشور وابسته به نفت و مالیات است، اضافه کرد: همانطور که اقتصاد کشور بیش از همه چیز به نفت بستگی دارد، درآمد مالیاتی ما هم به رونق بازار صادرات نفت در عرصه جهانی وابسته است. بنابراین برنامه ریزان در سطح استانی و ملی به این منابع توجه می کنند.

وی، نگاه عمومی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها را تخصیص و توزیع بودجه دانست و افزود: کار اصلی این سازمان باید برنامه ریزی برای استفاده از آن چیزی که داریم باشد؛ نه صرفا توزیع درآمد نفت و مالیاتی که منشا آن نفت است، باشد. همچنین کلمه «بودجه» باید در نظر مدیران ملی و استانی نادیده گرفته شود.

این مقام مسئول، با بیان اینکه وقتی در صادرات نفت دچار مشکل می شویم کل اقتصاد کشور تحت تاثیر منفی قرار می گیرد، یادآور شد: در استان گیلان ظرفیت های متعددی داریم که اگر نگاه ما به بودجه دولتی نبود، با قطع درآمد نفت هم با مشکل مواجه نمی شدیم.

سالاری متذکر شد: گیلان استانی است که از ساحل، دریای خزر و همجواری با کشورهای این حوزه و مرز خشکی برخوردار است و پرباران ترین استان کشور هستیم و طبیعت بی نظیر و نیروی کار فوق العاده داریم، اما مانند سایر استان ها خودمان را مسئول توزیع درآمد مستقیم و غیر مستقیم ناشی از فروش نفت می دانیم.

استاندار گیلان، با تاکید بر لزوم واگذاری اختیارات به بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: البته با ایجاد یک پنجره واحد و تعریف یک سامانه جهت استعلامات، مشکلات ساختاری حل نخواهد شد و باید کار اساسی انجام دهیم تا موانع را از پیش پای بخش خصوصی برداریم.

وی خواستار تفویض بخشی از اختیارات به استان ها شد و گفت: باید ساز و کاری فراهم کنیم تا بیشترین استفاده را از استعدادهای استان داشته باشیم لذا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها به عنوان زبان گویای مجموعه های اجرایی و برنامه ریزی در این زمینه کار و تحول اساسی ایجاد کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد