×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 20 اردیبهشت - 1403
false
true
«روایت های متقاطع از یک قتل» برای مخاطب جذاب است/ لزوم تعامل هنرمندان و رسانه

به گزارش «گیل بان»، مجید مژدهی در نشست خبری نمایش «روایت های متقاطع از یک قتل» که در پلاتوی مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، با بیان اینکه نمایش مذکور پنجمین نمایش در سال جاری است که آن را کارگردانی می کنم، گفت: نباید خواست جامعه و رسالت هنرمندان در اصلاح رفتاری جامعه نادیده گرفته شود.

طراح و کارگردان نمایش «روایت های متقاطع از یک قتل»، با اشاره به دولتی بودن غالب نمایش ها در ایران، افزود: امروز در دنیا بین هنرمندان و اصحاب رسانه تعامل وجود دارد و اهالی جامعه شناسی به بیان مسائل و آسیب های اجتماعی می پردازند تا هنرمندان از روی آنان فیلم و تئاتر تولید کنند تا جامعه متحول شود.

وی مطرح شدن یک موضوع در دنیای هنر را نیازمند دراماتورژ دانست و تصریح کرد: در اتاق فکر هنرمندان، جامعه شناسان و رسانه ها راهکارهای چگونگی هدایت جامعه به سمت بهتر شدن با استفاده از ابزار هنر بررسی می شود.

مژدهی تم نمایش «روایت  های متقاطع از یک قتل» را اعتراف دانست و عنوان کرد: در این نمایش 11 بازیگر و هر یک به نوبه خود اعتراف به همدستی در یک جنایت می کنند. در واقع عمل این افراد در مرگ یک نفر تاثیرگذار بوده است.

کارگردان تئاتر، با بیان اینکه «داستان» یک میدان با چهار خیابان منتهی به این میدان است، متذکر شد: جامعه شناسی، روان شناسی، زیبایی شناسی و اسطوره شناسی مولفه ها اصلی داستان هستند و امروز دنیا بر روی این چهار مولفه تاکید می کند.

وی مضمون اصلی نمایش «روایت های متقاطع از یک قتل» را افشای راز ظالم و ظلم دیده دانست و خاطرنشان کرد: جامعه ما با آسیب های اجتماعی مواجه است که می توان از راه هنر به عنوان یک وسیله برای کم کردن این آسیب ها استفاده کرد.

مژدهی، با اشاره به نظام تولید تئاتر در ایران و فرایند دریافت مجوز و پروانه اجرا، یادآور شد: این اثر محصول کارگاه از ایده تا اجرای آموزشگاه سینمایی سیمرغ است. در واقع نمایش «روایت های متقاطع از یک قتل» با استفاده از بداهه سازی با محوریت موضوع «قتل» و «تزکیه از طریق اعتراف» بدون نمایشنامه شکل گرفته و با تکیه بر خلاقیت های فردی بازیگران تولید شده است.

طراح و کارگردان نمایش «روایت های متقاطع از یک قتل»، فرایند شروع کارگاه تا اجرای نمایش مذکور را هشت ماه دانست و اظهار کرد: متاسفانه تلویزیون و تئاتر از هیجان آفرینی غفلت کرده اند و ژانر وحشت به عنوان یکی از هیجان انگیزترین ژانرها در ایران وجود ندارد لذا با حذف چنین هیجاناتی، مردم به پیگیری حوادث از طریق فضای مجازی روی می آورند، زیرا برای مردم جالب و جذاب است.

وی نمایش «روایت های متقاطع از یک قتل» را برای مخاطب جذاب دانست و گفت: مخاطبان نیاز به تخلیه هیجانات دارند تا به آرامش برسند. شغل اول و آخر من تئاتر است و وابسته به مخاطب هستم لذا همواره سعی کردم کارهایم دارای کیفیت باشد تا ارتباط با مخاطب را از دست ندهم.

مژدهی، نمایش مذکور را غیر دولتی دانست و عنوان کرد: جامعه باید به سمت بهتر شدن حرکت کند و انسان ها از اعتراف کردن هراس نداشته باشند تا بتوانند از حق خودشان دفاع کنند. در این راستا، نیازمند کمک اصحاب رسانه هستیم تا مسائل اجتماعی را تبیین کنیم.

طراح و کارگردان تئاتر، اجرای نمایش «روایت های متقاطع از یک قتل» را از 4 لغایت 8 آذر 96 در سانس های 18 و 19:30 در سالن شهید انصاری مجتمع خاتم الانبیاء(ص) دانست و خاطرنشان کرد: این نمایش چندرسانه ای بوده و در آن از تکنیک های سینمایی استفاده می شود.
مجید مژدهی تاکنون کارگردانی بیش از 50 عنوان نمایش و شرکت در جشنواره های مختلف و دریافت جوایز متعددی را در کارنامه خود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد