×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 20 اردیبهشت - 1403
false
true
دوره‌های توانمند‌سازی فعالان حوزه گردشگری در استان گیلان برگزار می‌شود

به گزارش «گیل بان»، مصطفی سالاری عصر امروز در سومین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان گیلان در رشت اظهار داشت: اقدامات گسترده‌ای در راستای اشتغال‌زایی و رفع موانع تولید در استان گیلان انجام شده است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های اشتغال‌محور به‌ویژه در مناطق روستایی موجبات توسعه پایدار و تحقق عدالت اجتماعی را فراهم می‌آورد گفت: اجرای طرح تکاپو و اعطای تسهیلات در حوزه اشتغال گامی موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

سالاری با بیان اینکه با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی روند کارآفرینی و اشتغال در مناطق مختلف استان گیلان بهبود می‌یابد و توسعه رسته‌های مختلف کسب و کار اولویت‌دار در گیلان محقق می‌شود افزود: تسریع‌ در روند اشتغالزایی ضرورتی مهم برای مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان گیلان است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خروج از بروکراسی اداری و تسهیل روند خدمات‌رسانی به شهروندان به‌ویژه در حوزه اشتغال را از وظایف مسئولان نام برد و بیان کرد: مقوله بوم‌گردی و توسعه گردشگری از مباحث مهم و اثرگذار در حوزه اشتغالزایی استان گیلان است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در تسهیلات فراگیر طرح تکاپو با رونق گردشگری و توجه به ظرفیت‌های طبیعی زمینه اشتغال پایدار در استان گیلان فراهم می‌شود تاکید کرد: تصویب طرح‌هایی با اعتبار کمتر از 250 میلیون تومان در این حوزه به فرمانداران تفویض اختیار می‌شود.

سالاری با بیان اینکه عدم همکاری لازم از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی و تداوم بروکراسی‌های بی‌مورد اداری‌ از سوی فرمانداران به کارگروه اشتغال و سرمایهگذاری استان اطلاع‌رسانی شود و افراد خاطی معرفی شوند گفت: تسهیل‌گری در سایه احترام به قوانین جمهوری اسلامی از وظیفه مسئولان است.

وی کمبود زمین در حوزه بوم‌گردی را از عمده‌ مشکلات این حوزه دانست و با تاکید بر اینکه در این خصوص منابع طبیعی و بنیاد مسکن باید با مطالعات اجرایی نسبت به حل مشکلات موجود اقدام کنند افزود: برخی دستگاه‌های اجرایی در استان گیلان در راستای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی برای متقاضیان سرگردانی ایجاد کرده و آنها را متحمل هزینه‌های گزاف می‌کنند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی و بوم‌گردی عناوینی چون هزینه ایاب و ذهاب، حق مشاوره برای دستگاه دولتی معنا ندارد و خلاف قانون است گفت: برخی تاسیسات در حاشیه‌ مسیرهای گردشگری و در جوار برخی جاذبه‌های گردشگرپذیر استان گیلان با ظاهری نامناسب و بدون مجوز هستند.

سالاری با تاکید بر اینکه آلاچیق‌ها ،کلبه و برخی تجهیزات رفاهی برای استفاده گردشگران در جنگل‌های استان گیلان نیازمند ساماندهی است خاطرنشان کرد: طرح “اعطای حق بهره‌ برداری” در مناطق جنگلی به بخش خصوصی برای جانمایی و اجرای طرح مصنوعات چوبی در بین جنگل از طرح‌های اثرگذار است.

استاندار گیلان حوزه تالاب و آب‌بندان‌های استان گیلان را ظرفیتی مطلوب در حوزه گردشگری استان گیلان دانست و بیان کرد: استفاده‌ از شناورها در این حوزه‌های آبی می تواند در توسعه گردشگری استان گیلان نقش چشمگیری داشته باشد و این حوزه نیازمند توجه و عنایت بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه فرمانداران می‌توانند طرح‌های این‌چنینی را پالایش کرده و پس از امکان‌سنجی برای اخذ تسهیلات در قالب طرح تکاپو به بانک‌های عامل در استان گیلان معرفی کنند گفت: ایجاد بازارهای محلی با عرصه محصولات روستایی چون محصولات کشاورزی، پوشاک سنتی، صنایع دستی و گیاهان دارویی می‌تواند در جذب گردشگر اثرگذار باشد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر اینکه در صورت اجرای طرح بازارچه‌های محلی، اعتبار تکمیل زیرساخت‌های این طرح در روستاها از منابع عمومی استان تامین می‌شود افزود: توجه به ابعاد پنهان ظرفیت‌ها به‌منظور توسعه گردشگری عاملی مهم در رونق اقتصادی برای بومیان در گیلان است.

سالاری با بیان اینکه با اجرای صحیح طرح بوم‌گردی ورود و اقامت گردشگران به گیلان افزایش می‌یابد و به‌درستی می‌توان زمینه‌های تولید و صادرات را در استان افزایش داد‌ گفت: دوره‌های آموزشی برای سطوح مختلف حوزه گردشگری و دوره‌های توانمند‌سازی فعالان صنعت گردشگری در استان گیلان برگزار می‌شود.

وی توسعه اشتغال روستایی و تلاش برای ساماندهی بخش گردشگری را تاکیدات مهم دولت دانست و با اشاره به اینکه با هم‌افزایی جمعی در تحقق این آرمان باید از تمامی توان خود بهره‌برد خاطرنشان کرد: اقدامات اثرگذار ایجاد اشتغال پایدار جوامع محلی در استان گیلان از سوی مدیران دنبال شود.

استاندار گیلان با تاکید بر نظارت مستمر در تمامی مراحل اجرای طرح تکاپو از سوی دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: با اقدامات ویژه از سوی دستگاه‌های اجرایی در سطح استان گیلان باید موانع احتمالی در سامانه کارا برطرف شده و روند ثبت پرونده‌های اشتغال‌زایی این سامانه تسریع شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد