×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 20 اردیبهشت - 1403
false
true
کشت کلزا باعث کاهش وابستگی به واردات روغن گیاهی می شود

طاهره رضاپور در گفت و گو با «گیل بان»، با اشاره به نقش کلزا در امنیت غذایی و تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور تصریح کرد: این گیاه دارای پتانسیل عملکرد بالا بوده و در بین دانه های روغنی از درصد روغن دانه بالایی (حدود 40 تا 45 درصد) برخوردار است که می تواند در کاهش میزان وابستگی به خارج در زمینه واردات روغن گیاهی بسیار موثر باشد.
وی با اشاره به دامنه کشت وسیع کلزا گفت: دارا بودن تیپ های بهاره، زمستانه و حدواسط در این گیاه امکان کشت آن را در شرایط متفاوت اقلیمی فراهم ساخته است.
رضاپور ادامه داد: کلزا می تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته، از افزایش بیماری ها، آفات و علف های هرز بکاهد و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات شود.
وی با اشاره به بحران کمبود آب و روند خشکسالی در کشور اظهار کرد: در کشت پائیزه کلزا نیاز به آبیاری کمتر بوده و امکان استفاده از نزولات آسمانی در کشت های پائیزه و زمستانه وجود دارد.
رضاپور ادامه داد: در مناطقی که در فصل بهار به علت محدودیت آب و همزمانی آبیاری محصولات بهاره با آخرین آب مشکلاتی در آبیاری دارند می توان با کشت کلزا به ویژه ارقام زودرس این مشکل را برطرف کرد.
وی با بیان اینکه فصل رشد کلزا با سایر دانه های روغنی متفاوت است، افزود: در زمان برداشت این گیاه ظرفیت واحدهای روغن کشی خالی است.
رضاپور ضمن اشاره به نقش مهم کلزا در توسعه صنعت زنبورداری گفت: این گیاه به علت برخورداری از بقایای گیاهی مطلوب علاوه بر تأثیر مثبتی که در میزان ماده آلی خاک دارد در تأمین علوفه مورد نیاز دامداران نیز موثر است.
این پژوهشگر حوزه کشاورزی در پایان گفت: با اعمال مدیریت صحیح و استفاده از روش های ساده امکان کاشت، داشت و برداشت کلزا در شرایط مختلف و با امکانات بومی وجود دارد.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد