×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 23 اردیبهشت - 1403
false
true
لزوم مشارکت شوراها در مدیریت منابع آبی/ اهمیت فرهنگ سازی در راستای مصرف بهینه آب

به گزارش «گیل بان»، صبح امروز ”جلسه کارگروه آب زراعی و شورای حفاظت منابع آب شهرستان لاهیجان“، به ریاست مهندس جانبازی فرماندار این شهرستان و با حضور مسئولین برخی از دستگاه های اجرایی برگزار شد.

فرماندار لاهیجان در این جلسه تصریح کرد: با توجه به پیش بینی های بعمل آمده توسط سازمان هواشناسی، لازم است در سال جاری دقت و حساسیت بیشتری در بحث آب و حفاظت از منابع آبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه لاهیجان جزو شهرستان هایی است که آب مورد نیاز خود را در فصل زراعی از سد سپیدرود تأمین می کند، اظهار کرد: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که با شرایط استانی سازگار بوده و دچار کمبود آب در حوزه کشاورزی شهرستان نباشیم.

جانبازی یادآور شد: تا این لحظه از سال در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته و سال های قبل، به نظر می رسد شرایط خوبی در ارتباط با وضعیت و میزان ورودی آب در استان نداریم، لذا نیازمند هماهنگی دستگاه های اجرایی و اتخاذ تدابیر خاصی در این زمینه هستیم.

فرماندار لاهیجان هماهنگی ها و فعالیت های صورت گرفته توسط دستگاه های مرتبط در حوزه آب شهرستان را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اقدامات اجرا شده امیدواریم که در سال زراعی آینده تنش آبی نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند کمک شوراها در مدیریت بهینه آب شهرستان هستیم، افزود: لازم است با هماهنگی دستگاه های مرتبط، مدیریت در این حوزه به دهیاران و شوراها سپرده شود. چون مطمئناً طی هماهنگی خوبی که با شوراها و دهیاران برقرار خواهد شد دچار کاهش تنش آبی خواهیم شد و حتی شاید تنشی ایجاد نشود.

مهندس جانبازی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه تعدادی از چاه های شهرستان به کنتور های هوشمند مجهز شده اند که می بایست با برنامه ریزی بیشتر تعداد این چاه ها را افزایش داد.

فرماندار لاهیجان گفت: امسال در بخش کشاورزی سطح قابل توجهی در حدود 3 هزار هکتار را در قالب طرح تجهیز و نوسازی اراضی داریم که مشارکت همه دستگاه های مرتبط را در این خصوص طلبیده و لازم است از تجارب سال های گذشته نیز بهره گرفته شود.

نماینده عالی دولت در شهرستان لاهیجان تصریح کرد: باید هماهنگی لازم از طریق آب منطقه ای و جهاد کشاورزی برای لایروبی انهار صورت گیرد و بخش ترویج جهاد کشاورزی به طور مضاعف به این حوزه ورود کرده و حضور مستمر و آموزش های چهره به چهره را بدون فوت وقت برای همه روستاهای شهرستان آغاز کند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است بازچرخانی آب از طریق استفاده مجدد از آب زهکش ها توسط آب منطقه ای و جهاد کشاورزی و دستگاه های مرتبط در دستور کار قرار گیرد.

جانبازی با اشاره به اینکه باید به طور ویژه برای بهسازی آب بندان ها برنامه ریزی شود، گفت: بازسازی سردهنه های موقت و دائمی و نیز احداث و بهسازی ایستگاه های پمپاژه آب در اولویت اقدامات قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید فهرستی از چاه های شهرستان تهیه شود، خاطرنشان کرد: لازم است تعداد و وضعیت چاه های شهرستان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز به تعمیر، قبل از شروع فصل زراعی برای انجام آن اقدام شود تا مشکلی در فصل کم آبی رخ ندهد.

فرماندار لاهیجان با بیان اینکه بازسازی و لاینینگ انهار درجه 3 و 4 حتما در دستور کار قرار گیرد، افزود: فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب از مهمترین اقداماتی است که باید صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از چاه های کشاورزی در شرایط خاص ممکن است برای مصرف آب شرب هم استفاده شوند، به ویژه بعد از فصل زراعی این چاه ها به سمت آب شرب سوق داده شوند، که نیاز است آمادگی لازم در حوزه آبفا و آبفار صورت گیرد.

جانبازی با اشاره به لزوم حفر و تجهیز چاه های جدید گفت: از آنجا که شاید برای حفر چاه های عمیق وقت لازم وجود نداشته باشد، می توان با هماهنگی آب منطقه ای و حفر چاه هایی به عمق 7 تا 8 متر گام موثری در کنترل بحران آب برداشت.

وی به لزوم برق دار کردن چاه های کشاورزان شهرستان توسط دستگاه های اجرایی اشاره کرد و افزود: تأمین به موقع سوخت و نهاده های کشاورزی و همچنین بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار قرار گیرد.

جانبازی خاطرنشان کرد: از این پس جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان لاهیجان توسط معاونت عمرانی فرمانداری به طور هفتگی و با حضور فرماندار هر 15 روز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مدیریت بهینه آب شرب و کشاورزی شهرستان هر هفته باید آمار درستی از میزان موجودی و نیاز آبی داشته باشیم تا هرجا کمبود و نیازی حس شد بلافاصله برای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد. لذا آب منطقه ای و جهاد کشاورزی برنامه های خود را برای پیشگیری و مدیریت بحران آب ارائه کنند.

فرماندار لاهیجان بازدیدهای فیزیکی از مزارع و چاه ها توسط اعضای کمیته تخصصی را یک ضرورت دانست و افزود: منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استفاده چند منظوره از آب بندان ها را مدیریت کنند.

وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی اختصاص آب به بخش کشاورزی است، تصریح کرد: شخم اول و دوم بر اساس تقویم زمانی انجام شود و شخم اول شهرستان هرچه سریعتر با ترویج صحیح به میزان قابل قبول استانی برسد.

جانبازی با بیان اینکه باید با هوشیاری و مراقبت از تنش آب جلوگیری و آن را مدیریت کرد، افزود: خشکسالی هواشناسی همیشه به خشکسالی کشاورزی نمی انجامد.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی های هواشناسی در فروردین و اردیبهشت بارش مناسبی خواهیم داشت، یادآور شد: در خصوص مدیریت منابع آبی نشستی با حضور دهیاران و میرآب های شهرستان برگزار خواهد شد.
جانبازی در پایان تصریح کرد: پروژه هایی که در راستای تأمین آب هستند در اولویت قرار گرفته و از سوی دستگاه های اجرایی مورد پیگیری قرار گیرند.
انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد