×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 25 اردیبهشت - 1403
false
true
لزوم افزایش شاخص اهدای خون در بانوان/ تفاوت اهدای خون و حجامت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ دکتر بابک پاکدل با اشاره به اهمیت اهدای خون، اظهار کرد: با وجود پیشرفت های علم پزشکی هنوز هیچ جایگزینی برای خون ایجاد نشده و هنوز خون و فرآورده های خونی از طریق اهدا به دست می آید.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان با ایثار خونشان به نیازمندان می توانند نجات بخش زندگی انسان ها باشند، گفت: در جریان فرآورده گیری از یک واحد اهدای خون سه ماده حاصل می شود که می تواند جان سه نفر را نجات دهد.

مدیرکل انتقال خون گیلان پکسل، پلاکت و پلاسما را سه فرآورده مهم خونی دانست و عنوان کرد: میزان حجم خون در بدن مانند جثه افراد متفاوت است و لذا حجم خون فردی با فرد دیگر تفاوت دارد.

پاکدل با بیان اینکه بین چهار تا ۶ لیتر خون در بدن افراد وجود دارد، متذکر شد: در هر بار اهدای خون فقط ۱۰ درصد از حجم خون کم می شود و این کاهش ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت جبران و بازسازی می شود؛ البته مصرف مایعات فراوان می تواند این روند را سرعت ببخشد.

وی سن مناسب برای اهدای خون را بین ۱۸ تا ۶۰ سال دانست و یادآور شد: اهداکنندگان مستمر می توانند تا ۷۰ سال هم خون اهدا کنند و وزن افراد نیز باید ۵۰ کیلوگرم به بالا باشد.

مدیرکل انتقال خون گیلان، از افراد در همه سنین و طیف ها و گروه های خونی خواست نسبت به اهدای خون توجه داشته باشند و گفت: مردان اهدای خون بیشتری نسبت به بانوان دارند و لذا باید شاخص اهدای خون بانوان را افزایش دهیم؛ این در حالی است که شاخص اهدای خون بانوان در کشورهای توسعه یافته به ۵۵ درصد می رسد.

وی با اشاره به برخی نگرانی ها درباره  اهدای خون بانوان، عنوان کرد: برای اهداکنندگان در ابتدا چک هموگلوبین انجام می شود و در صورت کمبود آهن، از اهدای خون معاف می شوند و برای تمام بانوان اهداکننده تجویز قرص آهن صورت می گیرد.

پاکدل، با بیان اینکه مردان چهار بار در سال و زنان سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند، ادامه داد: فردی که بیش از دو بار در سال خون اهدا کند، اهداکننده مستمر محسوب می شود که بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به انجام آزمایش های خونی در حین اهدا، اضافه کرد: در حین خونگیری لوله های آزمایش برای واحد آزمایشگاه ارسال می شود تا وضعیت بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت و… و تعیین نوع گروه خونی و… انجام شود.

مدیرکل انتقال خون گیلان، اهدای خون را در ایران داوطلبانه دانست و افزود: خروج خون از بدن غلظت آهن را تعدیل می کند و موجب کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود.

پاکدل، با اشاره به تفاوت اهدای خون و حجامت، تاکید کرد: فردی که حجامت می کند تا یک سال اجازه اهدای خون ندارد، زیرا سلامت خون و فرآورده های خونی بسیار مهم است.

وی معافیت های اهدای خون را به دو دسته دائم و موقت تقسیم کرد و گفت: افراد مبتلا به بیماری های عفونی و افراد سکته کرده و بیماران دارای عمل قلب باز نباید اهدای خون کنند، اما افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند و یا جراحی های کوچک انجام داده اند، بعد از مدتی می توانند خون اهدا کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد