×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 22 اردیبهشت - 1403
false
true
همایش دمی با خیام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ همایش دمی با خیام بر بنیاد برنامه ریزی و پویش های انجمن های آثار و مفاخرفرهنگی لاهیجان-آستانه اشرفیه، روز چهارشنبه،٢١ تیر ماه، ساعت١٩-١٧، در سالُن باهنر أستانه اشرفیه و با حضور هموندان دو انجمن و فرهیختگان و ایرانیاران فرهنگمدار، با شکوه فراوان برگزار گردید.

در ابتدای این همایش دکتر وحید شمس نصرتی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آستانه اشرفیه،با ایراد سخنانی، به باشندگان در همایش، خیرمقدم گفتند وبه گشایش نشست ادبی-فرهنگی”دمی باخیام” پرداختند.

دکتر حجت مهدوی، ارژنگ صمدی و مسعود ربیعی فر از سخنرانان حاضر در این همایش بودند و به افکار و اندیشه های حکیم عمر خیام نیشابوری پرداختند. در این همایش سخنرانان با حضور اهالی فرهنگ و ادب، به جایگاه فلسفی، علمی و ادبی خیام اشاره کردند و در ارتباط با شناساندن هر چه بهتر شخصیتی چون جکیم خیام با اجرای برنامه های متنوع و انتقال آن به نسل جوان، تاکید کردند.

در ادامه این همایش، خیام خوانی به سبک بوشهری با هنرمندی بانوان خیام خوان لاهیجانی صورت گرفت.

خیام نیشابوری فیلسوف، ادیب، ریاضی‌دان، اخترشناس، پزشک و شاعر رباعی سرای بزرگ ایرانی است و  ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در تقویم ایران ثبت شده است.

قدیمی ترین سندی که درباره خیام مطالبی در آنها می توان یافت نامه ای است منتسب به سنایی کتاب میزان الحکمه عبدالرحمان خازنی ،کتاب الزاجر للصغار تالیف زمخشری ، چهار مقاله نظامی عروضی سمرقندی است و مشهور است که خیام به عراق و اصفهان سفر کرده است و به روایتی زیارت حج نیز به جای آورده است خیام در رساله کون و تکلیف که در جواب یکی از شاگردان ابن سینا نوشته خود را شاگرد بوعلی خوانده است و مرگ او را میان سال های ۵۱۷ تا ۵۲۰ ه.ق دانسته اند.

انتهای پیام/

 

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد