×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 16 اردیبهشت - 1403
false
true
گاو دومنظوره، راهکار اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ هدف کلی از اصلاح نژاد دام تغییر عملکرد و افزایش بهره وری اقتصادی تولید یک واحد محصول است. افزایش سرانه تولید شیر ، گوشت و … از اهداف اصلی پرورش در واحدهای دامپروری بوده و اصلاح نژاد به عنوان ابزاری مؤثر در جهت بهبود کمی و کیفی تولیدات و ارتقاء بازده اقتصادی فعالیت های دامپروری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

با افزایش جمعیت کشور و کمبود منابع غذایی و دغدغه های حاصل از آن، اصلاح نژاد توانسته بستر مناسبی برای افزایش راندمان تولید و بازده اقتصادی باشد. طبق آمارهای ارائه شده تولیدات دامی عمدتاً در سطح روستاها و شهرهای کوچک کشور صورت می گیرد، لذا ضرورت اصلاح نژاد و ساماندهی راندمان تولید در واحدهای روستایی امری اجتناب ناپذیر است. در این راستا نژادهای دو منظوره با تولید شیر و گوشت در واحدهای روستایی می توانند نقش موثری در روند اقتصادی کردن تولید در واحدهای روستایی داشته باشند.

نژادهای گاو دومنظوره پرورشی مانند نژادهای سمینتال و مونت‌بیلیارد، از مزایای متعددی همچون باروری منظم و سرعت رشد بالا، تولید شیر و گوشت باکیفیت بهتر و بیشتر، اثرات اقتصادی بالا در گله‌های شیری و گوساله‌های نر با کمترین الزامات محیط زیستی و رسیدن به رشد سریع، صرفه اقتصادی در پرورش سنتی، مقاومت در برابر گرما و رطوبت، بهبود کیفیت لاشه ازنظر قطعات، طعم، نسبت گوشت به استخوان، کاهش هزینه‌های تولید و نگهداری به ازای هر کیلوگرم محصول تولیدی از هر رأس دام مولد، و عدم حساسیت به بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های متابولیک برخوردار هستند که آنها را به گزینه ای مناسب برای آمیخته گری با نژادهای شیری خالص تبدیل کرده‌اند.

بهبود صفات عملکردی مانند تولیدمثل، کاهش فاصله گوساله‌زایی، کاهش سخت‌زایی، افزایش عمر تولید و ماندگاری کاهش ابتلا به بیماری‌های ورم پستان در گاوهای حاصل از آمیخته‌های دومنظوره، افزایش مقدار تولید شیر ازلحاظ کمی و ترکیبات آن به لحاظ کیفی ازنظر پروتئین و چربی، و درنتیجه افزایش درآمد و سود خالص دامداران، از مزایای دیگر پرورش این دام‌هاست که پرورش آن‌ها را در محیط روستا، اقتصادی و به‌صرفه کرده است.

جایگزینی دام‌های بومی و همچنین استفاده از تنوع نژادی در کشور متناسب با شرایط محیطی و اقلیمی، منجر به افزایش راندمان تولیدی گوشت و شیر باکیفیت جهت تأمین منابع مورد نیاز داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه می شود.

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد