×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
false
true
نگاه ویژه بسیج علمی به توسعه دانشگاه اسلامی جامعه محور و تمدن ساز/ تشکیل هیأت های اندیشه ورز در بسیج گیلان

به گزارش «گیل بان»، محمد درویشی در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به برنامه های سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان گیلان در سال 97 تصریح کرد: با توجه به سیاست های کلان کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی، رشد تولید و اشتغال زایی، هدف اصلی این سازمان در سال آینده بر هدایت و حمایت هدفمند و موثر از طرح های تحقیقاتی به منظور تحقق کارآفرینی مولد در استان، نهاده شده است.

علم مثمر حافظ استقلال کشور است
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گیلان با تأکید بر لزوم مطالعه بازارهای داخل و خارج توسط پژوهشگران، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور خاطرنشان کرد: شناسایی نیازهای روز موجود در جامعه و صنعت، عامل اصلی موفقیت و رونق کسب و کارهای دانش بنیان و نیز توسعه اقتصاد مقاومتی علم محور است.
وی با اشاره به لزوم عدم اجرای پژوهش های غیرهدفمند، ناکارآمد و بدون کاربرد مشخص در سطح کشور یادآور شد: اجرای هر پژوهشی هزینه هایی را در بر دارد که در صورت عدم کاربردی بودن و در بر نداشتن محصولی ارزشمند، نه تنها مشکلی را برطرف نخواد کرد، بلکه هدر رفت وقت، از دست دادن فرصت و فشار مالی ناشی از آن، گریبانگیر جامعه علمی کشورمان خواهد شد.
درویشی با تأکید بر ضرورت تعریف شاخص های ارزیابی کننده طرح های “دانش بنیان اشتغال زا” که برخوردار از هر دو اولویت دانش بنیانی و اشتغال زایی به شکل توأم با هم باشند، گفت: تولید علم مثمر که نتایج آن در افزایش سطح تولید، اشتغال و صادرات نمایان شده و باعث حفظ استقلال و خودکفایی از بیگانگان شود نیاز مبرم امروز و فردای کشور ماست.

ضرورت عزم ملی برای شتاب بخشی به حرکت علمی کشور
وی با بیان اینکه باید به دنبال جهش های بزرگ فناورانه باشیم و انرژی خود را با الگو برداری صرف و تقلید از دستاوردهای بیگانگان بیهوده تباه نسازیم، افزود: تنها راهکار دستیابی به جایگاه نخست علم و فناوری در منطقه و حتی جهان تکیه بر نیروی ایمان، تعهد و تلاش و همچنین عزم ملی برای شتاب بخشی به حرکت علمی کشور است.
درویشی رویکرد نخبه پروری و بهره گیری موثر از آنان در راستای حل معضلات پیش روی جامعه را از دیگر برنامه های این سازمان در سال آینده دانست و گفت: توجه به نخبگان و استفاده از ایده های نوآورانه آنها در برطرف سازی مشکلات، از سیاست های دیرباز سازمان بسیج علمی بوده که طی سال 97 با جدیتی مضاعف در استان دنبال خواهد شد.
وی به نقش موثر تربیت و هدایت دانش آموزان در مسیر توسعه علمی و انتقال ارزش های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی به نسل های بعد اشاره کرد و افزود: در تلاشیم تا با همکاری سازمان بسیج دانش آموزی به استعدادیابی موثر در سطح مدارس پرداخته و با شکوفایی ظرفیت های بالقوه این قشر آینده ساز، در راستای تربیت نسلی شایسته و در تراز انقلاب اسلامی ایران گام برداریم.

مشارکت اساتید بسیجی در توسعه استان با راه اندازی اندیشکده ها میسر می شود
درویشی از برگزاری دهمین دوره جشنواره جهادگران علم و فناوری گیلان در سال آینده خبر داد و گفت: این جشنواره در راستای تقدیر از تلاش های مبتکرین و نخبگان؛ ترویج و توسعه تحقیقات کاربردی؛ برقراری و تقویت پیوند میان صنعت، دانشگاه و مراکز علمی پژوهشی؛ ارتقای جایگاه پژوهش، فناوری و نوآوری در برنامه ریزی های توسعه استانی؛ تشویق جامعه دانشگاهی و پژوهشگران به اجرای تحقیقات دانش بنیان، و همچنین کمک به شکل گیری فضای با نشاط پژوهشی در استان، برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم تشکیل اندیشکده ها و حلقه های علمی مسئله محور در بسیج اساتید با مشارکت سازمان بسیج علمی خاطرنشان کرد: این اندیشکده های تخصصی به منظور مشارکت پویا و موثر اساتید متعهد و متخصص بسیجی در برنامه های مربوط به توسعه و پیشرفت استان راه اندازی شده و موضوعات آن با توجه به مسائل کلان موجود در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، فرهنگ و … استان تعیین خواهد شد.
درویشی با تأکید بر ضرورت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در حوزه شکوفایی و بومی سازی علوم انسانی یادآور شد: تشکیل گروه های اندیشه ورز و کرسی های نقد و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی بومی و همچنین دانشگاه اسلامی جامعه محور و تمدن ساز از سایر برنامه های مشترک سازمان های بسیج علمی و اساتید گیلان بوده که در سال پیش رو با نگاه ویژه ای به آن پرداخته می شود.

لزوم حمایت از فعالیت های جریان ساز دانشجویی در حوزه علمی
وی در ادامه به برنامه های سازمان بسیج علمی گیلان در راستای هدایت و تسهیل حرکت های علمی دانشجویی اشاره کرد و افزود: تقویت و توسعه شبکه بررسی و احصاء معضلات اصلی استان، تداوم و تقویت نقش قرارگاه مطالبه گری علمی اقتصاد مقاومتی شهید احمدی روشن و نیز حمایت از فعالیت های جریان ساز دانشجویی در حوزه علمی، از مهمترین برنامه های سال آتی در حوزه دانشجویی خواهد بود.
درویشی با اشاره به اهمیت مدیریت جهادی و لزوم ایفای نقش مهندسین متخصص بسیجی در حوزه های عمران و معماری کشور تصریح کرد: مشکلات حاصل از بی نظمی و عدم وجود الگوی مناسب در شهرسازی و همچنین ضرورت توجه ویژه به معماری اسلامی، نیاز به حضور جهادی مهندسین بسیجی در صحنه را بیش از پیش روشن ساخته است.
وی در ادامه با بیان اینکه معماری و هنر اسلامی عامل تعالی بخشی، کمال گرایی و شکوفایی فرهنگ ایرانی بود، افزود: بازدیدهای علمی، پژوهشی و تخصصی؛ کمک به تربیت، توانمندسازی و شبکه سازی مهندسین عمران به منظور نقش آفرینی موثر در عرصه های مورد نیاز استانی و نیز برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز متخصصین عمران و معماری از جمله برنامه های آتی سازمان در راستای حمایت از این قشر است.

افزایش آگاهی های حقوقی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی
درویشی با اشاره به برنامه ویژه سازمان بسیج علمی برای تقویت و توسعه کلینیک صنعتی (طرح صنعت یار) در گیلان، خاطرنشان کرد: کلینیک های صنعتی حلقه رابطی موثر بین نتایج حاصل از پژوهش های کاربردی دانش بنیان و صنایع استان هستند.
وی در ادامه افزود: این کلینیک ها نقش خود را از طریق رفع مشکلات واحدهای صنعتی و ارائه مشاوره های تخصصی و فنی به واحدهای صنعتی با هدف ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی، بسترسازی ارتباط موثر صنعت و دانشگاه، و نیز شبکه سازی گسترده متخصصین، اساتید، مراکز علمی پژوهشی و صاحبان صنایع ایفا می کنند.
درویشی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی های حقوقی عموم مردم در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ برخی آسیب های ویرانگر اجتماعی از جمله طلاق در استان و نیاز به آموزش اصولی در این حوزه، کارگاه تخصصی آسیب شناسی معضلات اجتماعی و حقوقی با همکاری بسیج حقوقدانان گیلان در سال آینده برگزار خواهد شد.

افزایش تعداد پایگاه های بسیج علمی در دستور کار قرار دارد
وی با تأکید بر جایگاه حیاتی فرهنگیان در تربیت و پرورش آینده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: برگزاری اردوهای علمی پژوهشی، بازدید از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی و آشناسازی فرهنگیان استان با سند تحول آموزش و پرورش از جمله برنامه های سازمان بسیج علمی برای این قشر فرهیخته است.
درویشی با بیان اینکه حمایت از طرح های نوآورانه مبتکران، مخترعان و محققان بسیجی در قالب مراکز رشد و حمایت همچون سال های گذشته و با همتی افزونتر از پیش ادامه خواهد یافت، افزود: افزایش تعداد پایگاه های بسیج علمی در دستور کار این سازمان قرار دارد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد خلاقیت و نوآوری در مدیریت پایگاه های علمی مساجد و بهینه سازی فرآیندها و طرح های اجرایی جهت جذب حداکثری نخبگان و استعدادهای برتر سطح استان در آنها، گفت: آموزش و توانمندسازی مدیران علمی این پایگاه ها از جمله برنامه های مد نظر سازمان در سال آتی است.

نقش خانه نخبگان بسیج در تصمیم‌ سازی مدیران استان
درویشی تقویت و توسعه مراکز هدایت و حمایت از تحقیقات کاربردی را از اولویت های این سازمان برای سال آتی ذکر کرد و افزود: مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبو به عنوان تنها مرکز تحقیقاتی کشور در این حوزه، مطالعات موثری را در خصوص این گیاه ارزشمند صورت داده و به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است که در سال آتی از آنها رونمایی بعمل خواهد آمد.
وی خانه نخبگان بسیج را اتاق فکری تأثیرگذار برای جهت دهی و تصمیم‌ سازی مدیران گیلانی دانست و تصریح کرد: تقویت و ارتقاء سطح کمی و کیفی این کارگروه ها و نیز تخصصی تر شدن هرچه بیشتر آن با توجه به معضلات و حوزه های اولویت دار استان، در دستور کار قرار داده شده است.
درویشی در ادامه از تشکیل هیأت های اندیشه ورز موضوعی در استان خبر داد و گفت: تشکیل این هیأت ها از مطالبات حکیمانه معظم له (مد ظله العالی) بوده و سعی ما بر این است که اداره آن به کمک نخبگان استانی صورت گرفته و خروجی حاصل از آن منجر به برکات و ثمرات در استان شود.
وی ادامه داد: به فرمایش مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تشکیل هیأت های اندیشه ورز منجر به پویایی و خردمندی و تأثیرگذاری بیشتر و پیشرو بودن بسیج شده و وظیفه آن طراحی برای مأموریت های مختلف اعم از جنگ سخت و نرم، و سازندگی و خدمات رسانی است.
درویشی در پایان با آرزوی دستیابی کشورمان به توفیقات درخشان علمی در سال 97 تصریح کرد: ظرفیت های عظیم گیلان به لحاظ برخورداری از نخبگان و استعدادهای درخشان تضمین کننده ارتقاء سطح ابتکارات، نوآوری های علمی و فناوری، توسعه اختراعات جدید و افزایش سطح خدمات علمی به جامعه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد