×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 9 اردیبهشت - 1403
false
true
نشست علمی «کتاب، گیلان و آینده» در رشت برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی نشست علمی «کتاب، گیلان و آینده» با محوریت بررسی انتقادی پیرامون ترویج فرهنگ مطالعه در گیلان امروز، ۳۰ آبان‌ماه به همت سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان و با مشارکت و همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان، اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، انجمن مفاخر استان با حضور مسئولین فرهنگی استان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی گیلان برگزار شد.

حمیدرضا مسکنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در این نشست با اشاره به اهمیت مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری «ادیان و رجال بزرگ به وسیله کتاب ماندگار شدند» لذا هر کتاب در حقیقت یک فرد و اندیشه است که می‌توانیم با آن پُلی برای حرکت به سوی آینده بسازیم.

وی با اشاره به کاهش سرانه مطالعه، افزود: با گسترش فضای مجازی رویکرد مطالعه کمرنگ شده، کتاب می‌تواند بسیاری از مسائل سیاسی و فرهنگی را بسازد؛ لذا کتاب در حقیقت یک استاد و دوست محسوب می‌شود و منزل دوست جایی است که کتاب زیاد وجود دارد تا فرد بتواند با اندیشه‌های فراوان آشنا شود و آن را پله‌ای برای کارهای بزرگتر قرار دهد.

ابراهیم صفری، رئیس انجمن مفاخر استان گیلان هم در این نشست اظهار کرد: امروز عصر دیجیتال و تکنولوژی است که در بین جامعه ریشه دوانده، این ابزار ساخته شده توسط انسان باعث شده فرهنگ کتاب خواندن و مطالعه کاهش یابد، برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند کمک کند تا افراد به کتاب و کتابخوانی ترغیب شوند.

وی افزود: مطالعه و کتابخوانی قدرت تحلیل و بررسی به افراد می‌دهد لذا باید در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بکوشیم، باید نشست‌های کتاب و کتابخوانی محوریت گفتمان چالشی و آینده‌ محور داشته باشند و در پی این هم‌اندیشی‌ها چاره‌ها و پیشنهادات درست جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی ارائه شود.

محمدمهدی نیازمند، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان در این نشست با اشاره به میزان گرایش به مطالعه و کتابخانه‌ها گفت: طی بازدیدی که از کتابخانه سردار جنگل داشیم با وجود تحلیل‌های موجود در حوزه کتاب و کتابخوانی، هنوز هم علاقه و اشتیاق به مطالعه و کتاب وجود دارد و این امر وظیفه ما مسئولین را سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: دستگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌ها باید جدی‌تر به امر ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ورود کنند زیرا فرهنگ‌سازی در این حوزه کار مستمری را می‌طلبد.

اظم فلاحی، فارغ التحصیل رشته اقتصاد فرهنگی و پژوهشگر حوزه کتابخوانی اظهار کرد: اگر بخواهیم تاریخ هر ملت را در میزان شکوفایی و بالندگی ارزیابی کنیم باید به اندازه، کیفیت و تنوع کتاب‌های آن‌ها در طول تاریخ بنگریم.

وی با اشاره به تأثیر کتاب و مطالعه در تأمین غذای روح افزود: کتاب بالاترین جایگاه و نقش را در گستره‌های فردی و اجتماعی فرهنگ اسلامی و ملی ایفا می‌کند، لذا حضور انسان در کتابخانه‌ها به تعبیری حضور در محفل و محضر اندیشمندان قرون و فرزانگان زمان است. بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب، کتاب سند فرهنگی و فرهیختگی و حیات جامعه است که در تاریخ هر ملتی میزان شکوفایی و بالندگی آن ملت را با کتاب‌هایش ارزیابی می‌کنند.

فلاحی با اشاره به ارائه سه طرح به وزارت ارشاد در خصوص ترویج فرهنگ مطالعه، تصریح کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام گرفته که جشنواره جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی، جشنواره روستا و عشایر کتاب از نمونه‌های موفق اجرایی در شهرهای رشت، لاهیجان و فومن هستند.

وی با اشاره به اینکه فضای سرانه استاندارد برای هر نفر هشت‌ مترمربع است، گفت: فضای سرانه مطالعه در ایران کمتر از دو مترمربع و در شهر رشت ۴۶ صدم مترمربع بوده که نگران‌کننده است، لذا کلیه مراکز، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید به صورت جدی به این مسئله ورود کنند.

پژوهشگر حوزه کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه در دنیای امروز مالکیت فکری جزو مباحث جدی در حوزه حقوق ادبی و فکری است، تأکید کرد: حقوق مؤلف و بطور کلی حقوق پدیدآورندگان، مؤلفین و هنرمندان در قالب مالکیت فکری و معنوی و پرداختن به مسئله کپی رایت بسیار مهم است، همچنین موضوع گرانی کاغذ، قطع سوبسیدها در حوزه نشر و نگاه جزیره‌ای در خصوص مجوزها و ممیزی کتاب از عوامل مؤثر در ممانعت از ترویج کتابخوانی هستند.

مسعود یحیی‌زاده، مدیر اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری استان گیلان هم در این نشست هم اندیشی، مهمترین اقدام برای برون‌رفت از پراکندگی در افزایش یا بهبود شاخص‌های مطالعه را تعیین اهداف کمی مشترک بین سازمان‌های متولی حوزه فرهنگ مطالعه دانست و اظهار کرد: ضرورت دارد مبانی مشترک بین سازمان‌های حوزه فرهنگ مطالعه تبیین گردد و به سمت شفافیت در عمل حرکت کنند تا زمینه بروز چابکی و هوشمندی در این عرصه فراهم شود.

وی با بیان اینکه کتاب یکی از قوی‌ترین و ماندگارترین محصول تمدنی بشر است، گفت: استان گیلان هر روز باید بستری برای خلق رویداد هدفمند و ارزش‌گرا در حوزه کتاب و مطالعه باشد تا الگویی برای سایر استان‌ها شود چرا که پیشینه استان مؤید این واقعیت بوده که گیلان در ادوار قبل در عرصه تمدن‌سازی و فرهیختگی پیشرو است.

یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این نشست هدف از برگزاری این نشست علمی را بهره‌مندی از نظرات و تجربیات اهالی فرهنگ و کتابخوانی عنوان و اظهار کرد: توسعه زیرساخت های مطالعاتی و کیفی سازی این حوزه در گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تأثیرگذار است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از برگزاری نشست‌های کتاب و کتابخوانی، افزود: با هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف فرهنگی در برگزاری نشست علمی «کتاب، گیلان و آینده» می‌توان زمینه پیشرفت و تحقق شعار «آینده خواندنی است» را فراهم کرد.

علی امیری، مسئول پژوهش و تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان هم در ادامه با برشمردن مؤلفه‌های شاخص در احیای فرهنگ کتابخوانی، اظهار کرد: با توجه به بحران‌های آشکار و پنهان جامعه، کاهش قیمت کتاب و دسترسی همگانی برای خرید ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه حذف سوبسید کاغذ در دهه گذشته یکی از بزرگترین تصمیمات اشتباه در عرصه کلان فرهنگی بود که تبعات فراوانی را به همراه داشت، افزود: تعامل و تفاهم سازمان‌های فرهنگی را باید به فال نیک گرفت زیرا این سیاست یکی از راه‌های برون‌رفت در اجرای برنامه‌های فرهنگ‌محور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد