×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 15 اردیبهشت - 1403
false
true
بیشترین مبتلایان به بیماری هپاتیت C در سنین بین ۲۰ تا ۴۵ سال هستند

به گزارش «گیل بان»، فریبرز منصور قناعی صبح امروز در نشست خبری در رشت ضمن ارائه تعریفی علمی از بیماری هپاتیت اظهار داشت: هپاتیت به معنای التهاب در پارانشیم کبد است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان هپاتیت را شایع‌ترین عامل بروز التهابات کبد دانست و عنوان داشت: تاکنون شش گروه از ویروس‌های هپاتیت شناسایی شده که به ویروس‌های نوع A ،B ،C ،D ،E و G معروف است.

منصورقناعی هپاتیت نوع B و C را شایع‌ترین نوع هپاتیت دانست و خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته میزان شیوع هپاتیت B در کشور بیش از 5 درصد بود که از سال 72 و با شروع طرح واکسیناسیون به کمتر از 2 درصد رسید.

وی میزان شیوع هپاتیت B را در سنین زیر 30 سال کمتر از یک درصد و در سنین زیر 20 سال کمتر از نیم درصد دانست و تصریح کرد: بیشترین مبتلایان به این بیماری در سنین بین 20 تا 45 سال هستند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه در حال حاضر تمامی بانوان حامله ملزم به استفاده از واکسن هپاتیت هستند گفت: در بانوانی که مبتلا به هپاتیت B هستند احتمال ابتلای جنین 90 درصد است که با انجام واکسیناسیون به کمتر از 10 درصد می‌رسد‌.

منصورقناعی با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در راستای جلوگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت نوع B افزود: وسایل شخصی افراد مبتلا به این بیماری مانند حوله و مسواک باید از سایران جدا باشد.

وی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای با بیماری هپاتیت C خاطرنشان کرد: هدف ما ریشه‌کن کردن این نوع از هپاتیت تا سال 1410 است که با عملکرد دقیق‌تر می‌توانیم این کار را تا سال 1400 نیز انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه بیماری هپاتیت C به طور کامل قابل درمان است خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مسئله شناسایی افراد مبتلا به این بیماری قبل از بروز مشکلات کبدی است.

منصورقناعی معتادان تزریقی و زندانیان را از جمله گروهای در معرض ابتلا به بیماری هپاتیت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر کمتر از 2 درصد مردم گیلان مبتلا به هپاتیت B و کمتر از 0.2 درصد مردم مبتلا به هپاتیت C هستند.

وی خون و فراورده‌های خونی را اصلی‌ترین عامل انتقال‌دهنده ویروس هپاتیت دانست و تصریح کرد: مردم باید برای در انجام اموراتی مانند حجامت، دندانپزشکی، طب سوزنی و خالکوبی به بهداشتی بودن محیط و وسایل دقت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه براساس بررسی‌های انجام شده هیچ‌کدام از پرستاران و آرایشگران گیلان به هپاتیت مبتلا نیستند افزود: شیوع بیماری هپاتیت از HIV نیز خطرناک‌تر است.

منصورقناعی با بیان اینکه هپاتیت C با سرعت کمتری کبد را تخریب می‌کند عنوان داشت: متاسفانه این بیماری علائم خاصی ندارد و همین امر سبب می‌شود تا مبتلای با تاخیر از بیماری خود مطلع شوند.

وی ضمن ارائه آمری از تعداد مبتلایان به بیماری هپاتیت در سطح کشور و استان گیلان ابراز داشت: در حال حاضر در سطح کشور 2 میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیت B و 250 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند و همچنین در گیلان 5 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد