×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
false
true
شکل گیری هسته آل بویه شناسی در دانشگاه گیلان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ رضا ثقتی پیش از ظهر امروز پنجشنبه چهارم اسفندماه 1401 در همایش ملی آل بویه که با حضور معاون رئیس جمهوری در امور مجلس، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، نماینده مردم شهرستان های سیاهکل و لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، محققان و اقشار مختلف مردم در مجتمع مهیار دیلمی شهرستان سیاهکل برگزار شد؛ با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: برای این همایش سه رویداد تعریف شده که رویداد نخست آن در دانشگاه گیلان و هفته آینده در شهرستان املش نیز برگزار می شود.

وی از چاپ مقالات پژوهشی ارائه شده به دبیرخانه در قالب یک کتاب خبر داد و ادامه داد: پژوهش های صورت گرفته، وارد منابع بازشناسی آل بویه شده اند که از برکات این همایش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تشکیل دبیرخانه ملی و دائمی آل‌بویه شناسی در استان با حضور شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهره‌های علمی و پژوهشی و نیز با ریاست مقام عالی استان گفت: این دبیرخانه از پراکندگی فعالیت در حوزه آل بویه جلوگیری کرده و تمامی ظرفیت های علمی، فرهنگی و سیاسی را متمرکز و البته مستمر می نماید.

وی این مهم را سرآغاز انجام فعالیت های مدون برای بازشناسی خاندان حکومتگر آل بویه ذکر و اضافه کرد: مقرر است هسته آل بویه شناسی در دانشگاه گیلان شکل گیرد و این امر، بر منابع پژوهشی و شناختی این حوزه، می افزاید.

ثقتی خدمت به آل بویه را خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) دانست چراکه امرای بویی، غبار مظلومیت را از چهره فرزندان پیامبر اعظم (ص) زدودند.

وی تدوین دانشنامه آل بویه به عنوان خروجی همایش را موضوعی قابل اهمیت و مبارک خواند که زمینه پژوهش را برای محققان تسهیل می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در خاتمه سخنانش به طرح برخی موضوعات در خصوص اعتبار این همایش توسط شماری از رسانه ها اشاره و آنها را غیرواقعی عنوان کرد.

وی از همه شخصیت ها و نهادهایی که در برگزاری شایسته همایش ملی آل بویه مشارکت داشته اند، نیز قدردانی کرد.

همایش ملی آل بویه که روز گذشته با حضور محققان و پژوهشگران در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شده بود؛ سیزدهم اسفندماه ، در تالار لوزان شهرستان املش هم برگزار می شود.

این همایش با محورهای : آل بویه و جغرافیای گیلان ، دیلمان و طبرستان – آل بویه و حکومت های ایرانی – آل بویه و تشیع – تأثیر آل بویه بر جهان اسلام – آل بویه و فرهنگ ایرانی – مفاخر آل بویه – تاریخ نگاری آل بویه – معماری عصر آل بویه – علم کلام و فقه در عصر آل بویه – علوم در عصر آل بویه با همکاری مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دانشگاه گیلان گیلان در حال برگزاری است.

منبع: وابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد