×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  پنج شنبه - 27 اردیبهشت - 1403
false
true
راه اندازی دستگاه زباله سوز سال آتی در گیلان/فرهنگ سازی ضروری است

به گزارش «گیل بان»، پیش از ظهرشنبه در تالار گفتمان شهرداری رشت نخستین کارگاه مشورتی مدیریت مشارکت محور پسماند کشور با حضور مسئولان کشور و استانی در حوزه محیط زیست در استان گیلان برگزار شد.

در این همایش کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت حضور داشتند.

حل معضل پسماند مهم ترین دغدغه مسئولان

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه امروز پسماند به یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان تبدیل شده و تلاش ها برای حل این معضل به ویژه در استان های شمالی در اولویت برنامه ها قرار دارد.

کاوه مدنی با تأکید بر ضرورت افزایش حساسیت در میان جامعه نسبت به موضوع محیط زیست به ویژه پسماند، افزود: جلب مشارکت جامعه در رفع این معضل همگام با دستگاه های دولتی و مربوطه می تواند تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه به ظرفیت و پتانسیل بالای استان گیلان در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با توجه به گردشگرپذیر بودن این استان حل معضلات محیط زیستی به ویژه پسماند علاوه بر مردم این استان باید دغدغه همه گردشگران باشد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه امروز بحث پسماند در سطح کشور به ویژه استان های شمالی به معضل و دغدغه تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: برای حل این معضل نیازمند جلب مشارکت های مردمی، بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و NGO هستیم.

وی با اشاره به اینکه تخریب محیط زیست غیرقابل جبران است، تأکید کرد: باید این حساسیت در بین مردم ایجاد شود و مردم نیز در کنار سازمان ها در راستای حفاظت و حراست از این سرمایه گام بردارند.

ایجاد حساسیت در زمینه معضل پسماند در بین مردم و گردشگران

مدنی در ادامه به برخی از برنامه ها و اولویت های این معاونت اشاره کرد و یادآورشد: حل معضل پسماند یکی از مهم ترین اولویت ها و برنامه های این معاونت است که برگزاری نخستین کارگاه مشورتی مدیریت مشارکت محور پسماند کشور در راستای همین اولویت و برنامه ها است.

به گفته این مسئول جلب مشارکت مردمی در این زمینه بسیار می تواند تأثیرگذار و حائز اهمیت باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه گیلان یکی از استان های گردشگرپذیر کشور محسوب می شود بحث پسماند و حفاظت از محیط زیست باید علاوه بر مردم این استان به دغدغه گردشگران نیز تبدیل شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست به نقش گردشگران در افزایش معضلات در حوزه پسماند این استان نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه در بسیاری از موارد رفتار نامطلوب گردشگران سبب افزایش معضلات پسماند به ویژه در استان های شمالی شده است.

وی با اشاره به موضوع آموزش و فرهنگ سازی در سطح جامعه، گفت: هیچ اقدامی بدون اجرای کردن برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی موفقیت آمیز نیست لذا در حوزه مدیریت پسماند و حل این معضل علاوه بر سرمایه گذاری و توسعه و برنامه ریزی باید به موضوع آموزش و فرهنگ سازی نیز توجه شود.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در زمینه پسماند اولویت محیط زیست

در ادامه این کارگاه مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان نیز با اشاره به معضل پسماند و برخی اقدامات صورت گرفته در این زمینه در استان اشاره و اظهار کرد: رفع هرچه سریعتر این معضل به دغدغه های مسئولان تبدیل شده است.

قربانعلی محمدپور با بیان اینکه در استان گیلان ۱۸ مرکز دفن زباله وجود دارد که متاسفانه دفن زباله در آن به صورت غیراصولی و غیر بهداشتی انجام می شود، افزود: یکی از برنامه های این سازمان برای رفع این مشکل استفاده از تکنولوژی روز دنیا در استان گیلان است.

وی به بهره گیری از دستگاه های زباله سوز برای حل این معضل در گیلان اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه سال آینده در استان گیلان شاهد راه اندازی دستگاه زباله سوز خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان به همکاری اعضای شورای شهر رشت در زمینه حل معضل پسماند نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در کارگروه مدیریت پسماند شورای شهر رشت نیز مجوز نصب یک دستگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی نیز صادر شده است.

نبود آمایش سرزمینی سبب آسیب دیدن محیط زیست گیلان

وی با بیان اینکه متاسفانه نبود آمایش سرزمینی در گیلان سبب شده که به محیط زیست این استان خسارت زیادی وارد شود، ادامه داد: تصرف تالاب، ساحل، جنگل و همچنین تغییر کاربری اراضی و آلودگی رودخانه ها برخی از آسیب های است که به دلیل نبود همین آمایش سرزمینی به محیط زیست گیلان وارد شده است.

محمدپور با بیان اینکه البته نباید معضل پسماند و نبود مدیریت درست در این زمینه در استان گیلان را فراموش کرد، ادامه داد: در سال های اخیر این معضل سبب آزردگی مردم استان و به یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان تبدیل شده است.

وی با تأکید برتأثیرگذاری برنامه های آموزشی، یادآورشد: در این راستا اطلاع رسانی و آموزش در زمینه فواید تفکیک زباله از مبدا، عدم انتقال گیاه سنبل آبی از تالاب ها به دیگر اکوسیستم ها، نریختن زباله در حاشیه جاده ها باید از مدارس آغاز شود.

در ادامه این کارگاه نیز حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز به برخی معضلات و مشکلات استان و شهر رشت در زمینه پسماند اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد