×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  سه شنبه - 25 اردیبهشت - 1403
false
true
دود افزایش مصرف گاز مشترکین خانگی در چشم صنایع!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ حسین اکبر با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ روستای گاز دار در استان داریم، اظهار کرد: بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار مشترک گاز در استان داریم، با توجه به اینکه اکنون در فصل سرما هستیم میطلبد مصرف بهینه گاز را در دستورکار قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با اشاره به افزایش مصرف گاز در بخش مشترکین خانگی، گفت: به دنبال افزایش سرما شاهد افزایش مصرف گاز در بخش مشترکین خانگی هستیم، بطوری که گزارش‌ها در مهرماه ۲۹ درصد افزایش مصرف و در نیمه آبان ماه جاری هم افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز را نشان می‌دهند.

اکبر با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۴.۴ میلیارد مترمکعب گاز در استان مصرف شده، خاطرنشان کرد: اولویت ما مشترکین خانگی هستند، چنانچه رویه افزایش مصرف ادامه داشته باشد به ناچار مجبور به قطع و محدود کردن گاز صنایع می‌شویم.

وی تاکید کرد: از مردم و مشترکین می‌خواهیم که مصرف بهینه را مدنظر قرار دهند و با کم کردن یک درجه از دما، می‌توانند از بروز مشکلاتی نظیر قطعی یا افت فشار گاز در فصل سرد جلوگیری کنند؛ با کم کردن یک درجه ۶ درصد در مصرف گاز صرفه جویی می‌شود حتی به اقتصاد خانوار هم کمک می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان تصریح کرد: دمای آسایش بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سلسیوس است که اگر در منازل رعایت کنند و همچنین افراد متناسب با فصل در داخل خانه لباس گرم بپوشند، در مصرف انرژی مدیریت کرده‌اند. مشترکین می‌توانند از طریق تماس تلفنی با سامانه تلفنی ۳۴۱۴ پیشنهادات، انتقادات و مشکلات خود را گزارش کنند.

اکبر با اشاره به اینکه خوشبختانه در نیمه نخست امسال مرگ خاموش براثر مسمومیت گاز مونواکسید کربن نداشتیم، گفت: متاسفانه یک مورد مرگ خاموش اخیرا در یکی از روستاهای املش گزارش شد؛ لذا از تمام مشترکین محترم می‌خواهیم که قبل از استفاده از وسایل گرمایشی حتما مسیر خروج گاز را چک کنند و حتی با گرم یا سرد بودن لوله بخاری می‌توانند نسبت به خروج مونواکسید کربن اطمینان حاصل کنند.

وی با اشاره به شاخص‌های مصرف گاز براساس الگوی کشوری، گفت: از ۱۵ فرودین تا ۱۵ آبان هر سال، فصل گرم اطلاق می‌شود، یعنی در این بازه زمانی مشترکین نباید از ۴۵ مترمکعب گاز بیشتر مصرف کنند و هر چقدر مصرف زیاد شود هزینه گاز هم پلکانی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان ادامه داد: از ۱۶ آبان لغایت ۱۴ فروردین سال بعد، فصل سرد محسوب می‌شود که در این فصل شهرها در اقلیم‌های جداگانه دسته بندی می‌شوند، اقلیم یک شامل شهرهای «جیرنده و بره‌سر»، اقلیم دو شامل شهرهای «پره‌سر، حویق، دیلمان، شاندرمن، لوشان، لیسار، ماکلوان، ماسال، املش، رانکوه، چوبر، رحمت آباد و اسالم» و بقیه شهرها به جز شهرهای مذکور نظیر رشت در اقیلم سه قرار دارند. تفاوت این اقلیم بندی‌ها به میزان مصرف آن برمی‌گردد.

اکبر اضافه کرد: به عنوان مثال شهرستان رشت که در اقلیم سه قرار دارد پایین‌ترین پله‌ای که می‌توانند مصرف کنند ۲۰۰ مترمکعب است، در اقلیم دو میزان مصرف ۲۵۰ مترمکعب و در اقلیم سه میزان مصرف ۳۰۰ مترمکعب است. به عبارتی شهرهایی که در اقلیم سردتر قرار دارند می‌توانند گاز بیشتری مصرف کنند.

وی تاکید کرد: خط قرمز ما حفظ و پایداری مشترکین خانگی است، در صورت افزایش مصرف بخاطراینکه این بخش را تامین کنیم مجبوریم نیروگاه‌ها و صنایع را محدود کنیم لذا انتظار داریم که مردم با مصرف بهینه هم به چرخه اقتصادی خانوار و هم استان کمک کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد