×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  یکشنبه - 16 اردیبهشت - 1403
false
true
جشنواره ملی‌ کج‌چینی و جشن ثبت جهانی نوغانداری در گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گیل بان»؛ این جشنواره با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و استانداری گیلان با محورهای فرصت‌سازی برای توسعه و ترویج نوغانداری، معرفی و حفظ آیین و فرهنگ بومی کچ چینی (برداشت پیله ابریشم)، معرفی محصولات صنعت نوغانداری در سطح ملی و بین‌المللی و معرفی زنجیره ارزش و توسعه صنایع تبدیلی نوغان برگزار شد.

بازدید و مشارکت در کج واچینی، نمایشگاه تخصصی صنایع تبدیلی نوغان و کشاورزی، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و سوغات، غرفه غذاهای محلی، اجرای برنامه‌های هنری، موسیقی زنده محلی و جُنگ شادی با اجرای مراسم سنتی عروس بران اشکِوَر از برنامه‌های این جشنواره ۲ روزه است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برگزاری جشنواره کج واچینی سال گذشته گیلان گفت: برگزاری این جشنواره پارسال در استان به قدری اثر عمیق بر من و همکارانم گذاشت که در وزارت جهاد کشاورزی مصمم شدیم تا آن را به رویداد ملی تبدیل کنیم.

حسین دماوندی نژاد در حاشیه برگزاری این جشنواره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم در تمام استان‌های کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: رویکرد جدیدی برای مردم به ویژه خانواده ها، روستائیان و مشاغلی که در اطراف شهرهای بزرگ که امکانات تولید برگ درخت توت برای آنان فراهم است، ایجاد شد.

وی خاطر نشان کرد: خروجی پرورش کرم ابریشم محصولی است که در صنایع فرش و پوشاک استفاده مستقیم دارد و در حوزه صنعت هم در بخش‌های مختلفی اعم از خودروسازی و هواپیماسازی نیز قابل استفاده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: سال گذشته محصولات آرایشی حاصل از آن در جریان برگزاری جشنواره وجود داشت و امسال این محصولات گسترده‌تر ارائه شد که این مهم نشان می دهد پرورش کرم ابریشم و نوغانداری فقط محدود به تولید نخ نیست بلکه محصولات فرعی دیگری دارد که روز به روز بیشتر شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در پرورش نوغان هدف‌مان را در دوردست قرار دادیم، اضافه کرد: هدف سهل الوصولی برای نوغان ترسیم نکردیم، دستورالعمل ما در وزاتخانه آن است که هدف‌های بزرگ برای بخش نوغانداری تعریف شود که دوباره کشور ما به اعتلای پرورش نوغان برگردد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امروز کشور چین با فاصله بسیار زیاد در دنیا در تولید پیله کرم ابریشم در جایگاه نخست است و ما در رده هشتم قرار داریم که باید این فاصله را کاهش داده و جلوتر ازکشورهای هند، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان قرار گیریم.

وی در ادامه با اشاره به کاهش پیله‌تر در سال جاری اضافه کرد: این مساله نقطه ضعف ما در این بخش بوده که باید مرتفع شود به طوری که پرورش کرم ابریشم و نوغانداری به عنوان شغل مطمئن، بدون ریسک و درآمدزا برای فعالان این بخش باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که البته هر ساله با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم این رقم متغیر است.

۳۱ استان کشور در حوزه صنعت نوغانداری فعالیت دارند و گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم در کنار خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌روند.

٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله‌تر ابریشم تولید می شود. از هر پنج کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد