×

منوی اصلی

ویژه های خبری

امروز  دوشنبه - 10 اردیبهشت - 1403
false
true
تهاتر چای سریلانکا با نفت ایران ضربه ای مهلک به تولید ملی است

به گزارش «گیل بان» دکتر ابراهیم آذرپور با اشاره به اینکه کشورمان از نظر تولید و سطح زیر کشت چای رتبه پانزدهم و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: سرانه مصرف این محصول باغی در ایران حدود 1/4 کیلوگرم (110 هزار تن میزان نیاز کل کشور) در سال است.
عضو انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران با بیان این موضوع که وسعت باغات چای در دو استان گیلان و مازندران حدود 28 هزار هکتار است، افزود: 21 هزار هکتار از این باغات در چرخه تولید فعال بوده و متوسط تولید سالیانه چای خشک داخلی کشورمان حدود 25 هزار تن است.
وی در ادامه تصریح کرد: حدود 55 هزار خانوار چایکار به طور مستقیم در تولید برگ سبز چای فعالیت دارند و حدود 100 هزار خانوار نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند، که درآمد و معیشت شان از تولید محصول چای تامین می شود.
آذرپور با اشاره به حجم بالای واردات قانونی چای خاطرنشان کرد: براساس آمار رسمی سالانه حدود 55 هزار تن چای سیاه از کشورهای مختلف جهان با میانگین قیمت کیلویی 4/67 دلار و به ارزش حدود 256 میلیون و 850 هزار دلار به طور قانونی وارد ایران می شود.
وی با ابراز تأسف از واردات گسترده و غیرقانونی چای که هر ساله توسط مافیای این محصول صورت می گیرد، گفت: سالانه حدود 40 هزار تن چای به داخل کشور قاچاق می شود.
آذرپور با بیان این موضوع که هیأت بازرگانی چای سریلانکا به بانک مرکزی این کشور پیشنهاد کرده که شرکت سیلون پترولیوم بدهی نفتی 250 میلیون دلاری خود به ایران را از طریق صادرات چای پرداخت کند، یادآور شد: تسویه بدهی سریلانکا به ایران از طریق صادرات چای به بهانه تهاتر چای با بدهی نفتی، به معنای واردات حدود 54 هزار تن چای خارجی خواهد بود.
وی افزود: این رقم به معنای آن است که 63 درصد نیاز کشور و 98 درصد واردات قانونی چای در طول سال توسط یک کشور بیگانه تأمین شود.
آذرپور در پایان با اشاره به وضعیت نابسامان بازار چای ایرانی در داخل کشور خاطرنشان کرد: به طور حتم سایر صادر کنندگان چای به ایران همانند کشورهای هند، کنیا، ترکیه، چین و امارات متحده نیز در این بازار رقابتی وارد شده و متضرران اصلی، تولیدکنندگان چای داخلی خواهند بود.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

انتهای پیام/

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد